ادامه مطلب...

 

 

 چند روز قبل که با دوستان دانشجو هم دوره در مورد تعویق کنکور حرف می زدیم یکی از دوستان نخبه با اشاره به کسانی که در فضای مجازی تعویق کنکور رو تبلیغ میکنن جمله جالبی رو به من گفت:اگر روزی در مورد تعویق کنکور تو وبلاگت مطلبی زد حتما اینو بنویس که مافیای کنکور فقط فروش کتاب و برگزاری آزمون نیست.گاهی مافیاهای کنکور در هیبت فروش رویا ظاهر میشن تا از بازدید های این فروش رویا بعد ها کسب سود کنن.

 

دوستان عزیزم باور کنید یا نه تصمیم در مورد کنکور سراسری گرفته شده و به احتمال زیاد تغییر ناپذیر هست.فردا یا پس فردا اتفاق خاصی تو مجلس نخواهد افتاد به دو دلیل بسیار ساده:

1-برای تعویق کنکور محدودیت زمانی وجود داره و در این زمان اندک تاخیر انداختن کنکور بسیار بعید هست

2-به قول دکتر هامون سبطی احتمالا اراده ای در مجلس برای تصویب همچین طرحی وجود نخواهد داشت چون در این صورت توپ بازی به زمین مجلس خواهد افتاد و عواقب دیر برگزار شدن کنکور بر عهده مجلس خواهد بود.

جدا از بحث های گفته شده اینکه تعویق کنکور کار درستی هست یا خیر محل بحث هستش.میشه گفت تنها مزیتی که تعویق کنکور خواهد داشت خوب شدن اب و هوا برای اجرای راحت تر پروتکل ها هستش در حالی که مشکل اصلی کرونا هست نه اب و هوا و در بهترین اب و هوا هم داوطلب برای نوشیدن اب یا خوردن خوراکی مجبور به پایین کشیدن ماسک خودش خواهد بود.

اما تعویق کنکور به پاییز معایب فراوانی داره که به اون ها مختصرا اشاره میشه:

1-طبق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران و با توجه به برگزاری مراسم ماه محرم وضیعت پاییز از نظر پاندمی کووید 19 بهتر از امروز نخواهد بود.

دکتر حق دوست رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشور در شامگاه 18 مرداد سه سناریو رو برای شهریور و پاییز ترسیم کرد که هر سه سناریو صعودی بود و نزولی در کار نخواهد بود.

2-معمولا هر 10 سال یکبار پاندمی انفولانزا هم رخ میده.اخرین پاندمی انفولانزا سال 2009 بوده و احتمال فراگیری انفولانزا در پاییز کم نیستش.

3-برخی از کنکور ها چندین بار به تعویق افتادن در حالی که وقتی به زمان اجرا نزدیک شدیم دیده شد که ای کاش کنکور در تاریخ قبلی برگزار میشد! اگر کنکور سراسری باز هم به تعویق بیوفته به احتمال زیاد همچین سرنوشتی خواهد داشت

4-هیچ واکسنی در پاییز در دسترس ایران قرار نخواهد گرفت.پیشروترین واکسن های جهان مربوط به شرکت های آسترازنکا و مدرنا و فایزر بیون تک و یک شرکت چینی هستن.این واکسن ها در صورت موفق بودن فاز آخر بالینیشون در بهترین صورت در ابان یا اذر به تولید انبوه میرسن.بهتره بدونید ایران هیچ پیش سفارشی برای خرید واکسن ها انجام نداده و این واکسن ها به هیچ عنوان تا اخر امسال به دست ایران نخواهد رسید.حداقل تا اخر پاییز در اختیار ما نخواهند بود.واکسن روسی هم فاقد اعتبار لازم هست.

5-در صورت از دست دادن ورودی مهر ماه لاجرم باید به کاهش ظرفیت تن بدیم چون بسیاری از دانشگاه ها نمیتونن تعداد زیادی دانشجو رو برای ورودی مهر یا بهمن قبول کنن و علت به وجود اومدن ورودی بهمن هم همین هست.حتی اگر با روش های محیر العقول بشه ظرفیت مهر و بهمن سال قبل رو فقط در بهمن ماه جا داد این شما خواهید بود که پس از بازگشایی دانشگاه ها با کلاس های شلوغ و بی کیفیت دست و پنجه نرم میکنید.این مورد برای رشته های پزشکی مورد قبول نخواهد بود

.به طور کلی به دور از فکر کردن به تعویق کنکور و اتلاف وقت به نکات زیر توجه کنید:

هنگام ورود به حوزه امتحانی از شیلد و ماسک استفاده کنید.استفاده از دستکش الزامی نیستش.ویروس در سطح دستکش بیشتر زنده میمونه.

هنگام ورود به حوزه امتحانی فاصله 2 متری با سایر افراد داشته باشید

از همراه بردن موبایل به طور جدی خودداری کنید.تحویل دادن موبایل به متصدی ها خودش محل الودگی هست

از والدینتون خواهش کنید از تجمع در اطراف حوزه امتحانی پرهیز کنن.میتونن تو ماشین منتظر بمونن

هنگام برگزاری کنکور به جز زمان نوشیدن و خوردن از پایین کشیدن ماسک خودداری کنید.اینکه ماسک مانع ورود اکسیژن به مغز میشه نظریه مردودی هست.جراحان ساعت ها با همین ماسک ها سخت ترین عمل ها رو انجام میدن.شما حتی اگر چندید ماسک هم بزنید تفاوتی در غلظت اکسیژن خونتون ایجاد نخواهد شد

پس از خوردن خوراکی حتما قبل زدن دوباره ماسک مقداری مایعات بنوشید

هنگام خروج از حوزه امتحانی علاوه بر رعایت پروتکل های گفته شده لطفا ماسک خودتون رو در یک ظرف در بسته دفع کنید و با اب و صابون یا ژل ضدعفونی کننده حاوی الکل دست های خودتون رو بشورید.

تا رسیدن به خونه از زدن دست به صورت خودداری کنید.سعی کنید از یه ماسک تمیز دومی در طول مسیر استفاده کنید

پس از رسیدن به خونه لباس های خودتون رو به لباسشویی بندازید و استحمام کنید

تا 1 هفته مایعات به مقدار زیادی بنوشید

تا دو هفته از تماس نزدیک با سایر افراد خانواده خودداری کنید و با مشاهده علامت هایی مانند سرفه تب لرز تنگی نفس شکم درد تهوع استفراغ اسهال درد عضلانی شدید درد قفسه سینه درد های شدید سر تعریق شدید و از دست رفتن بویایی و چشایی فورا به پزشک مراجعه کنید

در این دو هفته از دید و بازدید جدا خودداری کنید 

در نهایت اگر از ضعف سیستم ایمنی-دیابت-چاقی بیش از اندازه-سرطان-مشکلات قلبی عروقی کلیوی ریوی و فشار خون بالا رنج میبرید به صلاح شماست که تو کنکور امسال شرکت نکنید.