ادامه مطلب...

 

 

با توجه به اینکه وبلاگ کنکور 100 طی دو سال اخیر محفلی برای دانشجویان داروسازی و عاشقان این رشته بوده است بر خود لازم میداند گزارشی در مورد حواشی اخیر ارائه کند:

 

در طی ماه های اخیر اتفاقات زیر رشته داروسازی را تحت الشعاع قرار داده اند:

 

1-زمزمه پذیرش در مقطع لیسانس برای اتباع خارجی

متاسفانه این طرح با خیانت برخی داروسازان مسئول کلید خورد.ابتدا قرار بود این طرح در دانشکده داروسازی اصفهان اجرایی شود.سپس دانشگاه ازاد شهرضا نیز درخواست پذیرش در مقطع لیسانس داروسازی را ارائه داد!گفته میشود این طرح ممکن است در کرمان و اهواز و تبریز و مشهد و شیراز و تهران نیز اجرایی شود.

پس از فاش شدن این خبر ابتدا بیست و سومین سمینار دانشجویان داروسازی ایران با جمع کردن قریب به 6 هزار امضا اعتراض شدید خود را به وزارت بهداشت ابلاغ کرد.سپس دانشجویان دانشکده داروسازی اصفهان دست به اعتصاب و تحصن زدند و کلاس های درس خود را تعطیل کردند.

در نتیجه فعالیت های گفته شده رئیس دانشکده داروسازی اصفهان مخالفت شدید خود را با طرح اعلام کرد.سپس رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ارسال نامه ای به واحد ازاد شهرضا مخالفت خود را با درخواست مذکور اعلام کرد.

اما فعلا خطر کاملا رفع نشده است.به همین علت با هماهنگی شوراهای صنفی دانشکده های مختلف داروسازی قرار است در سایر دانشکده ها نیز اعتراضات ادامه یابد تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.با یاری دانشجویان داروسازی به زودی این طرح کنسل خواهد شد.

لازم است اشاره شود در طی اعتراضات اخیر دانشجویان دندانپزشکی دانشکده اصفهان نیز با ارسال نامه ای به رئیس دانشگاه اصفهان مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند که جا دارد از شورا صنفی دانشکده دنداپزشکی تشکر شود.

 

2-حذف حق فنی داروسازان توسط دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری با لجاجتی مثال زدنی و آرایی غیر کارشناسانه برای چندمین بار حق فنی داروسازان را حذف کرد.اما اینبار دیوان عدالت پا را فراتر گذاشت و علاوه بر حذف حق فنی داروسازان عمومی در داروخانه ها تعرفه داروسازان بیمارستانی را هم جذف کرد و همچنین اعلام کرد داروسازان نباید با ساخت داروهای ترکیبی حق الزحمه ای دریافت کنند!

در این مورد نیز اقدامات زیر در جریان است:

1-رایزنی انجمن داروسازان با دولت و مجلس برای قانع کردن دیوان عدالت اداری!

2-اعتصاب و تحصن داروسازان که اولین مرحله ان روز 19 بهمن در نظام پزشکی تهران اتفاق خواهد افتاد

 

اما دکتر ضیا رئیس انجمن داروسازان ایران روز 18 بهمن در مصاحبه با فارس اعلام کرد حاضر به تمکین از رای دیوان عدالت اداری نیستند و حاضر هستند برای این عدم تمکین هزینه نیز بپردازند

در اینجا لازم است از دیوان عدالت اداری دو سوال مهم پرسیده شود:1-چگونه میشود که در ازای ارائه خدمت حق الزحمه ای دریافت نکرد؟مگر میشود داروساز بیمارستانی پس از 10 سال تحصیل حقوقی بابت مشاوره دارویی دریافت نکند؟2-ایا داروسازان 6 سال برای داروفروشی تربیت میشوند یا برای داروسازی و ارائه مشاوره های دارویی؟!اگر مورد اول را قبول دارند پس در دانشکده های داروسازی را تخته کنند و اگر دومی را قبول دارند چگونه انتظار دارند داروساز بابت مشاوره دارویی 2 هزار تومن ناقابل دریافت نکند؟!

 

3-حذف شرط جمیعت و فاصله از قوانین تاسیس داروخانه توسط شورای رقابت

در قانون کشور تنها مرجع قانون گذاری حوزه پزشکی وزارت بهداشت است اما متاسفانه شورای رقابت به خود اجازه میدهد تا در یک بحث تخصصی ورود کند و آرای غیرکارشناسانه صادر کند

تاسیس آزاد داروخانه به دو صورت داروسازان و مردم را تهدید میکند:

1-تجمع داروخانه ها در کلان شهرها و عدم دسترسی مردم شهرهای کوچک و روستا ها به داروخانه 

2-کوچک شدن اقتصاد داروخانه ها و سرانجام فروپاشی آن ها

تهدید بزرگ تر این است که بعد از فروپاشی داروخانه های خصوصی داروخانه های زنجیره ای توسط مافیای پزشکی تاسیس میشوند و داروسازان را به عنوان نیروی کار ارزان استخدام خود میکنند.

 

 

به طور کلی به نظر میرسد صنعت پرسود داروسازی مورد حمله مافیا قرار گرفته است که سعی دارند با اعمال قانون های مختلف این صنعت را به دست بگیرند و پول های کلان به جیب بزنند.

راه گذر از این شرایط به وجود امده اتحاد جامعه داروسازی کشور است.به زودی به کمک شوراهای صنفی و انجمن های اسلامی و بسیج دانشکده های مختلف داروسازی اعتراضات صنفی و نه سیاسی اغاز خواهد شد.امید است دانشجویان و شاغلان رشته داروسازی حداکثر همراهی را داشته باشند.