ادامه مطلب...
شرایط تحصیل پزشکی در آمریکا

کشور امریکا به دلیل داشتن دانشگاه هایی با رنکینگ جهانی و سطح علمی بالا همیشه مورد توجه متقاضیان ادامه ی تحصیل در دیگر کشورها بوده است. امکان پذیرش در سه مقطع لیسانس و فوق لیسانس و دکتری امکان پذیر است که بسته به سطح دوره ی اقدام متقاضی باید مدرک زبان با نمره ی مناسب را ارائه دهد. شخص متقاضی به صورت میانگین در هفته بین ده تا بیست ساعت اجازه ی کار کردن دارد که با توجه به سبک زندگی اش می تواند این درآمد جوابگوی هزینه های زندگی اش باشد. هزینه های زندگی در امریکا به طور میانگین ماهیانه هزار دلار می باشد

ایالات متحده آمریکا یکی از پیشرفته ترین سیستم آموزشی با بیش از 150 دانشکده پزشکی و متقاضیان بسیاری را در سراسر دنیا دارد.طول دوره تحصیل در رشته پزشکی در امریکا ۷ ساله می باشد و به دو طریق می توان برای تحصیل در این رشته اقدام نمود : .1- بعد از اتمام دوره پیش دانشگاهی در ایران :متقاضیانی که نمرات عالی در دبیرستان و پیش دانشگاهی داشته اند می توانند مستقیما برای رشته پزشکی اقدام کنند و درخواست پذیرش خود را به دانشگاه ارسال کنند
.2-پس از گذراندن یک دوره ۴ ساله علوم پایه : در این مورد برای دانشجویان بومی یا خارجی آمریکا تفاوتی ندارد و فردی که قصد تحصیل پزشکی در آمریکا را دارد،باید این دوره ۴ ساله را بگذراند. این دوره 4 ساله در واقع 4 سال اول از دوره 7 ساله تحصیل پزشکی آمریکا است.

این مدرک کارشناسی 4 ساله ی علوم پایه ای که اخذ می شود فقط باید در کشور های آمریکا و کانادا صادر شده باشد .(متقاضی نمی تواند با داشتن لیسانس علوم پایه از ایران در آزمون دانشگاه های آمریکایی شرکت نماید).

  • شرایط کلی تحصیل پزشکی در امریکا

    پذیرش از یک دوره کارشناسی .

    *دارا بودن معدل بالای دیپلم و پیش دانشگاهی.

    *سن زیر 21 سال .

    *دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 5.5 یا تافل.

    *متقاضی در صورت نداشتن مدرک زبان ، می تواند ابتدا در دوره های زبان به مدت یک تا دو ترم شرکت نماید.

  • ازمون MACT

    دانشجویان داوطلب برای تحصیل پزشکی در آمریکا باید در آزمون MCAT ( آزمونی برای پذیرش در دانشگاه های پزشکی آمریکا ) شرکت کند. این آزمون توانایی تفکر انتقادی، حل مسائل، صریح نوشتن و میزان دانش افراد در مورد علوم مختلف را ارزیابی می کند. اخذ نمره خوب در این آزمون ورود به دانشگاه های پزشکی را ممکن می سازد.

  • دانشکده پزشکی

    دانشکده پزشکی در امریکا یک نهاد با هدف آموزش افراد در زمینه پزشکی میباشد. ورود به دانشکده پزشکی ممکن است نیاز به تکمیل مقطع تحصیلی نداشته اما با این حال، متقاضیان باید برای ورود به رشته پزشکی حداقل ۳ سال دوره «پیش پزشکی» را در سطح دانشگاه گذرانده باشند، زیرا این مدرک یک مدرک درجه دو محسوب می‌شود. این دوره آموزشی 5ساله به 2 قسمت تقسیم می‌شود: دوره پیش بالینی (شامل دوره‌های آموزشی در علوم پایه) و دوره بالینی (شامل چرخش در بخش‌های مختلف یک بیمارستان آموزشی). نوع درجه اعطا شده در پایان چهار سال بسته به نوع دانشکده پزشکی از نوع M.D. یا D.O. خواهد بود. هر دو درجه به دارندگانشان امکان اجازه طبابت را پس از طی کردن یک دوره دستیاری معتبر خواهد داد.

  • دوره کارورزی

    سال آخر فارغ‌التحصیلی دوره پزشکی، دانشجویان باید برای ورود به دوره کارورزی پس از فارغ‌التحصیلی در رشتهٔ مد نظرشان، تقاضا دهند. به دلیل طولانی بودن مدت آموزش پزشکیدر امریکا پس از فارغ‌التحصیلی، و کاهش استفاده از آن به عنوان مرحله پایانی آموزش، بیشتر پزشکان جدید دوره کارورزی را به عنوان سال اول دوره دستیاری خودسپری می کنند.

  • دوره دستیای

    هر تخصص پزشکی در امریکا یک برنامه درسی خاص به خود را دارد، که بر ان اساس طول و محتوای آموزش لازم در دوره دستیاری نیز مشخص می شود. دوره دستیاری از 3 سال برای طب داخلی تا 5سال برای تخصص جراحی و 7تا 8سال برای جراحی مغز و اعصاب متغیر میباشد. اما مدت زمان ذکر شده، شامل سال‌های صرف شده جهت تحقیقات برای کسب مدرک Ph.D در کنار دوره دستیاری نمی‌باشد.

  • دانشگاه‌های علوم پزشکی آمریکا

    کالج پزشکی دانشگاه آمریکایی آنتیگوا
    دانشگاه اموری
    دانشگاه وندربیلت
    دانشگاه واشینگتن
    دانشگاه بهداشت و علوم اورگن
    دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی
    دانشگاه علوم پزشکی آرکانزاس
    دانشگاه کالیفرنیا، ارواین
    دانشگاه کالیفرنیا، دیویس
    دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو
    دانشگاه میزوری
    کالج پزشکی بیلور
    کالج پزشکی نیویورک
    مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا
    مرکز علوم درمانی دانشگاه اکلاهما

    • شرایط کلی تحصیل دندانپزشکی در امریکا

      دندانپزشکی در معمولا پس از ۴ سال تحصیل در رشته پیش دندانپزشکی و اخذ لیسانساست و بدان معنا که دانشجویان در ابتدا باید برای۴ سال در حوزه های مرتبط با دندانپزشکی مثلا زیست شناسی، شیمی عمومی، شیمی ارگانیک (بیو شیمی) تحصیل داشته باشند. تحصیل دندانپزشکی در آمریکا به دو دسته تقسیم می شود: پیش بالینی (مستلزم شرکت در دوره های علوم اصلی و بالینی ( مستلزم شرکت در دوره های کارآموزی در بیمارستان ها ) دروس لیسانس پیش دندانپزشکی بسته به کالج و مدارس مختلف، متفاوت بوده و مثلا در برخی از مدارس علاوه بر دروس یادشده، دروس دیگری همانند فیزیک، ریاضی و علوم انسانی نیز تدریس می شود

      دانشحویان سپس آزمون جامع ب MCAT در صورت قبولی وارد دوره دندانپزشکی می شوند.

    • شرایط اخذ پذیرش جهت تحصیل دندانپزشکی در آمریکا

      معدل بالا در دیپلم و پیش دانشگاهی

      مدرک زبان آیلتس۵.۱ یا تافل کامپیوتری با نمره ۵۱۱

      تحصیل کارشناسی به مدت ۴ سال در آمریکا یا کانادا

      قبولی در آزمون جامع MACT

    • هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا

    • جهت تحصیل در امریکا هیچ گونه حمایت مالی برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته نشده است لذا هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا بیشتر از دیگر کشور ها است.دانشجویان جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی ملزم به اثبات داشتن 250000 دلار در سال هستند. ضمن اینکه بسیاری از دانشگاه هایی که دانشجویان بین المللی می پذیرند خصوصی بوده که شهریه آنها حدود 40000 دلار در سال است.

      میزان مبلغ شهریه در دانشگاه های پزشکی دولتی و خصوصی آمریکا بیش از 35000 و 50000 دلار در سال بوده و علاوه بر شهریه سالانه دانشگاه، دانشجویان باید از پس مخارج و هزینه زندگی در حین تحصیل هم برایند..دانشجویانی که امکان زندگی و تحصیل با هزینه بالا در دانشگاه های پزشکی آمریکا را داشته باشند، پس از اخذ مدرک پزشکی و دندانپزشکی آمریکا می توانند در هر نقطه از جهان فعالیت کنند.

    • تحصیل داروسازی در آمریکا

    • تحصیل داروسازی در آمریکا از دو دوره ۴ساله (لیسانس) و یک دوره ۲ساله جهت اخذ دکترا تشکیل می شود. متقاضی تحصیل داروسازی در آمریکا، ابتدا لازم است در یکی از رشته های علوم پایه نظیر زیست شناسی و یا شیمی مشغول به تحصیل شود و در  سال سوم در آزمون ورودی شرکت کند. در صورت قبول در آزمون ورودی داروسازی (  PCAT)  امکان ادامه تحصیل در داروسازی را خواهد داشت.

    • شرایط پذیرش دانشجوی خارجی در داروسازی آمریکا

      ۱-دارا بودن دیپلم و پیش دانشگاهی به معدل حداقل ۱۶
      ۲-مدرک زبان آیلس با نمره ۶ و بالاتر
      ۳-نیاز به قبولی در آزمون PCAT
      ۴-هزینه تحصیل سالیانه حدود ۳۷ هزار دلار.
      نکته قابل ذکر درباره دانشگاههای کشور آمریکا این است که دانشگاه های ایالتی و خصوصی آمریکا، دانشجوی خارجی متقاضی تحصیل دارو سازی در آمریکا را می پذیرند و شهریه دانشگاه های ایالتی ،کمتر از دانشگاه های خصوصی است. طول دوره  تحصیل در کارشناسی دارو سازی آمریکا، ۴ساله است  و بعضی از دانشگاههای آمریکا که جنبه پژوهشی دارند، مقطع داروسازی و تحصیل در داروسازی آمریکا را تا مقطع دکترا، که ۶ سال می باشد به صورت ناپیوسته ارائه می دهند.

    • شرایط ورود به حرفه داروسازی در آمریکا

      هر چند تحصیل داروسازی در آمریکا، تا مقطع لیسانس نیز امکان پذیر است اما شرط ورود به حرفه داروسازی در آمریکا، داشتن مدرک دکترای حرفه ای داروسازی می باشد. گرایش رشته داروسازی آمریکا در مقطع دکترا عبارتند از:
      گرایش های دکترای حرفه ای تحصیل داروسازی در آمریکا :
      ۱-داروسازی هسته ای               Nuclear pharmacy
      ۲- دارو سازی انکولوژی(سرطان شناسی)             Oncology pharmacy
      ۳-دارو درمانی(داروسازی بالینی)                          pharmacoTherapy
      ۴-داروسازی روانپزشکی          Psychiaeric pharmacy

    • تحصیل دارو سازی در آمریکا، در مقطع تخصصی

      دارندگان دکترای حرفه ایی داروسازی که خارج از آمریکا، فارغ التحصیل شده اند، ورود به دوره های تخصصی و تطبیق مدارک تحصیلی، لازم است تا در آزمونی با نام اختصاری (USMLE) در سه مرحله شرکت نمایند.
      دانش آموختگان خارج از آمریکا که متقاضی ورود به دوره های تخصصی یا فلوشیب می باشند، از طریق شرکت در آزمون های مربوطه، می توانند در دوره های تخصصی داروسازی در آمریکا، ارائه تحصیل دهند.

    • شرایط مهاجرت پزشکان و دندانپزشکان و داروسازان به آمریکا

    • شما باید ابتدا مدرک تحصیلی خود را به تایید کشور آمریکا برسانید و به نوعی معادل سازی مدرک از شرایط مهاجرت پزشکان و دندانپزشکان به آمریکا می باشد . این معادل سازی از طریق آزمون های متفاوتی که برگزار می شود انجام می پذیرد . شما برای قبولی در این آزمون ها باید دوره های مشخصی را طی کنید تا بتوانید در این آزمون های سخت به نام USMLA قبول شده و مجوز کار دریافت کنید . این دوره ها که با توجه به تخصص شما مشخص می شود می تواند هزینه ای در حدود ۲۰ هزار دلار در سال داشته باشد .

      پزشکان باید از طریق ویزای کار اقدام نموده و با یک کارفرما به توافق برسند . پس از تایید کارفرما و امکان اخذ اقامت و تابعیت برای فرد متقاضی شما می توانید به کشور آمریکا وارد شوید و به تحصیل و سپری کردن آزمون های مشخص بپردازید . شما باید تمام فعالیت های خود را تحت نظارت وزارت بهداشت ایالات متحده انجام دهید . پس از طی نمودن تمام دوره های پیش نیاز و پشت سرگذاشتن آزمون های مشخص ، مدرک پزشکی آمریکا به شما اعطا خواهد شد که صلاحیت فعالیت به عنوان یک پزشک و یا دندانپزشک یا داروساز را تایید می کند .

    • درآمد پزشکان و دنداپزشکان و داروسازان در آمریکا

    • پزشکان و دندانپزشکان و داروسازان عمومی میتوانند درامدی حدود 120 الی 170 هزار دلاری در سال را تجربه کنند.متحصصین نیز طیف درآمدی از150 الی 350 هزار دلار در سال را دارند

    • به نظر میرسد کسانی که در ماه حدود 7 هزار دلار درآمد خالص دارند زندگی بسیار خوبی در آمریکا خواهند داشت.برای مثال هزینه اجاره خانه 3 خوابه در مرکز شهر در بسیاری از شهر های آمریکا بیش از 2 هزار دلار در ماه نیست.

    • میانگین درآمد امریکایی ها در ماه پس از کسر مالیات حدود 3 هزار دلار است

    • منابع:

    • سایت مهاجرتی اصطهباناتی 

    • سایت مهاجرتی مالک پور

    • سایت دانشگاه های هاروارد و جان هاپکینز آمریکا