ادامه مطلب...
منابع:موسسات مهاجرتی راد و اصطهباناتی و ملک پور
تحصیل پزشکی در انگلستان

دانشجو قبل از تحصیل پزشکی در انگلستان بایستی حتما دوره های GCSE -General Certificate Secondary Educationیا Foundation cours یا A-Level coursرا در این کشور گذرانده باشد.شما میتوانید بعد از گذراندن این دوره ها علاوه بر انتخاب رشته پزشکی، رشته هایی چون ژنتیک، سلول های بنیادی، علوم آزمایشگاهی و … را نیز انتخاب فرمایید.

دوره GCSE انگلستان :

این دوره ها معادل سال اول و دوم دبیرستان درمدارس داخلی کشور می باشد، در صورتیکه شما در سنین زیر 17 سال به قصد تحصیل رشتهپزشکی انگلستان وارد اینکشور شوید بایستی دوره های GCSE را بگذرانید، در غیر اینصورت بایستی A-Level

یا Foundation را بگذرانید. فراگیری ده ماده درسی از جمله دروس زبان، ریاضی، شیمی، زیست شناسی و … از جمله دروسی هستند که شما موظف به خواندن آن دراین دوره میباشید. دانش آموزان بایستی پس از پایان دوره در آزمون های کتبی و شفاهی جهت قبولی و ورود به سال تحصیلی بعد شرکت کنند. سیستم نمره دهی در دوره GCSE از AتاG میباشد که اگر شما نمرهA تا Cرا در حداقل 5 ماده درسی کسب کنید وارد دوره دو ساله ای خواهید شد که شامل کورس های A-Level ، AS –Level ، Level Vocational A میباشد. متذکر میشوم که A-Level سطحی پیشرفته که شما با مطالعه مواد درسی مضاعف در AS-Level که سطح متمم پیشرفته میباشد میتوانید دانش خود را ارتقا دهید.

دوره A-Level انگلستان :

فرادی که دارای مدرک دیپلم از مدارس ایران می باشند، میتوانند مستقیما بدون گذراندن دوره های GCSE برای A-Level اقدام کنند. دروسی که دانش آموزان در این دوره میگذرانند بیانگر رشته ای است که قصد ادامه تحصیل در آن را دارند و هر چه نمرات شما در این دوره بالاتر باشد شانس ورود به دانشگاه های با رنکینگ بهتر برای شما میسر خواهد شد. اغلب دانش آموزان در این کورس دو ساله 2 یا 4 درس را میخوانند. شما با تحصیل در این دوره ها و کسب نمره های بالای به ترتیب از A تا D شانس تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی انگلستان را خواهید داشت.

دوره Foundation انگلستان :

افرد با گذراندن دوره یکساله Foundation توانایی تحصیل در اکثر رشته های دانشگاه های انگلستان را دارند. با توجه به ساده تربودن دروس و کم هزینه تر بودن کورس های Foundation نسبت به A-Levl شانس موفقیت شما برای ورود به دانشگاه مورد دلخواهتان افزایش می یابد، البته بایستی فرد این دوره ها را با موفقیت بگذراند و در امتحانات پایان دوره نمرات خوبی را کسب کند.

شرایط کلی پذیرش دانشجویان و تحصیل پزشکی در انگلستان

معمولا اکثر دانشگاه ها شرایط سختی را برای پذیرش دوره های پزشکی در نظر می گیرند. تمامی دانشگاه ها در پروسه ی پذیرش یک مصاحبه با دانشجو انجام می دهند که معمولا بسیار مصاحبه ی دقیقی بوده و تمامی پیشینه تحصیلی و کاری شخص و مدارک گذشته ی او مورد بررسی و پرسش قرار می گیرد و مهم تر اینکه میزان علاقه و پشتکار افراد جهت ورود به دوره های پزشکی سنجیده می شود.

در کنار شرایط کلی پذیرش تقریبا تمامی دانشگاه ها برای انتخاب دانشجویان در دوره های پزشکی یک آزمون ورودی برگزار می کنند تا از میان دانشجویان بهترین ها انتخاب شوند. سه نوع تست یا آزمون برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در انگلستان  وجود دارد.

  • UKCAT

اکثر دانشگاه ها از آزمون (UKCAT clinical aptitude test) یا آزمون استعدادهای بالینی استفاده می کنند. متقاضیان به صورت آنلاین برای این آزمون ثبت نام می نمایند. معمولا این تست قبل از ارسال اپلیکیشن UCAS باید داده شود و نمره ی آزمون باید در اپلیکیشن وارد شود. تمامی دانشگاه های زیر برای ورود نیازمند آزمون UKCAT هستند.

University of Aberdeen

Cardiff University

University of Dundee

Durham University

University of East Anglia

University of Edinburgh

University of Exeter

University of Glasgow

Keele University

King’s College London

University of Leicester

University of Manchester

Newcastle University

University of Nottingham

University of Sheffield

University of Southampton

University of St Andrews

Queen’s University Belfast

University of Warwick

  • BMAT

متقاضیان این آزمون می بایست پیش از ارسال اپلیکیشن برای این آزمون ثبت نام نمایند، سپس تست را در ماه نوامبر بعد از ارسال اپلیکیشن می دهند و نتیجه آزمون به صورت خودکار برای دانشگاه مورد نظر ارسال میگردد.

  • GAMSAT

این آزمون برای بعضی از دانشگاه ها برای مقاطع تحصیلی بالاتر از لیسانس مورد نیاز می باشد. متقاضیان برای این آزمون همانند UKCAT می بایست پیش از ارسال اپلیکیشن UCAS تست را انجام داده و نمره ی آزمون باید در اپلیکیشن وارد شود.

برای دانشجویان بین المللی یکی دیگر از شرایط اولیه پذیرش آزمون آیلتس می باشد. به طور معمول متقاضیان باید حداقل آیلتس نمره ۷ داشته باشند و هیچ کدام از نتایج ۴ بند آزمون نباید پایین تر از ۶٫۵ باشد.

دوره های پزشکی در انگلستان

دوره استاندارد پزشکی(Standard Entry Medicine): این دوره معمولا ۵ ساله بوده و در بعضی از دانشگاه ها ۶ سال به طول می انجامد و دوره ی اصلی و استاندارد شروع پزشکی می باشد. این دوره با نام های مختلفی مانند MBBS ویا  MBChB شناخته می شود و در واقع لیسانس پزشکی می باشد.

دوره پزشکی فوق لیسانس (Graduate Entry Medicine): متقتضیان این دوره حتما باید یک مدرک لیسانس در رشته های مرتبط با پزشکی و سلامت داشته باشند تا بتوانند برای این دوره اقدام نمایند. معمولا این دوره ۴ سال است و فقط در تعداد معدودی دانشگاه بصورت دوره ی ۵ ساله ارائه می گردد.

دوره پزشکی با یک سال مقدماتی (Medicine with a Preliminary Year): معمولا این دوره ترکیب دوره استاندارد پزشکی بصورت ۵ سال و به همراه ۱ سال اضافه تر می باشد که در مجموع ۶ سال تحصیلی خواهد بود. در بعضی موافق این یک سال تحصیلی به صورت یک دوره جداگانه نیز در نظر گرفته می شود که به آن پزشکی به همراه ۱ سال Foundation می گویند.

تحصیل دندانپزشکی در انگلستان

دوره های دندانپزشکی در انگلستان به طور کلی به صورت دوره ی پنج ساله ارائه می شوند و معمولا این دوره ها در دو سطح علمی و فنی آموزش داده می شوند.سال اول معمولا دانشجویان به مطالعه در دانش پزشکی عمومی و بالینی اولیه در زمینه های آناتومی، فیزیولوژی، زیست شناسی دهان و بیوشیمی می پردازند. این مطالعات دانشگاهی در سراسر دوره ادامه خواهد داشت، اما کار عملی تحت نظارت از پایان سال اول آغاز خواهد شد.

شرایط کلی پذیرش دانشجویان دندانپزشکی در انگلستان

شرایط اولیه ورود به دوره های دندانپزشکی در انگلستان همانند دوره های عمومی پزشکی می باشد. از پیش نیازهای اصلی این دوره نیز AAA در مقطع A-level بوده و آیلتس نمره ۷ به صورتی که نمرات هر بند کمتر از ۶٫۵ نباشد.

از دیگر نیازمندی های ورود به دوره های دندانپزشکی در انگلستان آزمون ورودی می باشد. تمامی متقاضیان ورود به دانشگاه می بایست پس از اتمام دوره A-level و یا Foundation در یکی از آزمون های ورودی دانشگاه شرکت نمایند. اکثر دانشگاه ها برای دوره های پزشکی در انگلستان نیازمند آزمون UKCAT می باشند.

دانشگاه های برتر دندانپزشکی انگلستان

طبق لیست گاردین سال ۲۰۱۷، ۱۰ دانشگاه برتر انگلستان که رشته های دندانپزشکی را ارائه می هند به صورت زیر می باشند:

Queen’s University Belfast

Plymouth University

Queen Mary, University of London

University of Dundee

Cardiff University

University of Liverpool

University of Glasgow

King’s College London

University of Leeds

University of Birmingham

نحوه ورود پزشکان ایرانی به جامعه پزشکی انگلستان یا دوره های تخصص

پزشکان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در انگلستان را دارند و یا قصد دارند که وارد بازار کار انگلستان شوند باید امتحاناتی با نام اختصاری  PLAB   را بگذرانند، PLAB   در واقع اختصار کلمه (Professional and Linguistic Assessments Board  ) میباشد و پشت سر گذراندن موفقیت آمیز آزمون PLAB  در انگلستان به منزله نشان دادن دانش کافی و توانائیهای لازم پزشکان خارجی برای اشتغال به عنوان پزشک در این کشور است. یعنی وقتی پزشکی از ایران به انگلستان مهاجرت  میکند حتما باید این آزمون را بگذراند تا به عنوان یک پزشک مورد قبول واقع شود.  بعد از  گذراندن این امتحان ابتدا شخص باید در مرکزی به نام  شورای عمومی پزشکی (General Medical Council ) که به اختصار به آن GMC   گفته میشود ثبت نام کند و مدارک خود را تحویل این مرکز دهد. این مدارک شامل مدارک تحصیلی ، گواهی قبولی در آزمون  PLAB  و همچنین مدرک آیلس ( نمره آیلس باید 7 و بالاتر باشد ) میباشد . بعد از تحویل این مدارک به شخص شماره پزشکی یا همان نظام پزشکی اعطا میشود و شخص میتواند وارد دوره های تخصص شود و یا این که جذب بازار کار گردد و به عنوان یک پزشک مشغول به کار گردد. در نظر داشته باشید که دوره تخصص در انگلستان نه تنها رایگان میباشد بلکه حتی در بسیاری موارد به دانشجوی دوره تخصص حقوقی نیز اختصاص داده میشود.

امتحان PLAB  در انگلستان  دارای دو بخش است که به آن PLAB 1  و PLAB 2  میگویند  که شخص بعد از قبولی در آزمون PLAB1 میتواند در آزمون  PLAB2  شرکت نماید . لازم به ذکر است که برای شرکت در این آزمون نیز ارائه مدرک آیلس الزامی میباشد. 
آزمون PLAB1  را میتوان در خارج از انگلستان نیز شرکت کرد ولی برای شرکت در آزمون PLAB2  شخص حتما باید در انگلستان حضور داشته باشد ( بدین علت که موارد امتحانی این آزمون به صورت بالینی میباشد) .

تحصیل داروسازی در انگلستان

دانش آموزان بین المللی می توانند برای تحصیل در رشته داروسازی در انگلیس اقدام نمایند. ورود دانش آموزان بین المللی به مدارس انگلیس جهت آماده سازی دانش آموزان برای ورود به رشته داروسازی ۳ حالت دارد.
۱-    دانش آموزان بالای ۱۲ سال قبل از دوره دبیرستان که تا اول دبیرستان را تمام کرده اند : در این صورت باید وارد دوره GCSE  شوند. این دوره برای دانش آموزان در این مقطع معادل دیپلم است و دروس علوم پایه به آن ها آموزش داده شده و برای ورود به رشته داروسازی انگلیس آماده می شوند.
۲-    دانش آموزانی که تا سال دوم دبیرستان تحصیل نموده اند که باید در دوره های A-Level  شرکت نمایند.
در دوره A-Level  دروس علوم پایه مانند فیزیک ، شیمی و… به همراه زبان به دانش آموزان آموزش داده خواهد شد.
۳-    دانش آموزانی که مدرک دیپلم را دارند که می توانند وارد دوره های A-Level  یا Foundation  شوند.
پس از گذراندن دوره های مربوطه ، دانش آموزان با امتحانات پایان دوره و نمراتی که در امتحانات پایان دوره کسب می نمایند می توانند وارد مقطع کارشناسی داروسازی شوند.
اگر سطح نمرات دانش آموزان در امتحان پایانیA  باشد ، دانش آموزان امکان ورود به بهترین دانشگاه های انگلیس از جمله آکسفورد ، کمبریج ، کینگز کالج ، امپریال کالج و …. را خواهند داشت.
ورود به حرفه داروسازی در انگلیس پس از اتمام موفقیت آمیز ۳ سال دوره لیسانس (کارشناسی) و پس از ۱ سال کار preregistration  امکان پذیر است. با این مدرک اجازه ثبت نام در جامعه داروسازی سلطنتی بریتانیا (RPSGB) داده می شود که در واقع ۴ سال برنامه MPharm می باشد.
در کل اروپا، برنامه های تحصیلی داروسازی معمولا ۵ تا ۶ سال می باشد و انگلستان کوتاه ترین زمان ارائه مدرک داروسازی در اروپا را دارد.۲۲ مدرسه داروسازی در انگلستان دوره های MPharm را ارائه می دهند.

مزایای تحصیل داروسازی در انگلستان:

  • دانشجویان در انگلستان اجازه کار حین تحصیل، ۲۰ ساعت در هفته را دارند.
  • رشته ها و دانشگاههای علوم پزشکی انگلستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد.
  • دانشجویان می توانند از خدمات بیمه در زمان تحصیل بهره مند شوند.
  • دانشجویان بین المللی می توانند از کمک هزینه تحصیل برخوردار باشند.
  • پس از فارغ التحصیلی در رشته داروسازی برای دانشجویان بین الملل مشاغل و فرصت شغلی بسیار زیادی است و آنها می توانند در بیمارستان ها و داروخانه ها و شرکت های داروسازی انگلستان، استرالیا و کانادا مشغول به کار شوند.
  • پس از اتمام دوره تحصیل دانشجو دارای مدرک MPHARM می باشد، داروساز متخصص محسوب می شود و به آنها اجازه ثبت در لیست داروسازان انگلیس داده می شود.
  • در بین 5 دانشکده داروسازی برتر جهان 3 دانشکده از انگلستان حضور دارند(آکسفورد-کمبریج-کینگز لندن)
  • هزینه و شهریه تحصیل رشته داروسازی در انگلستان

  • تحصیل در رشته ی داروسازی در انگلیس بسته به اینکه در کدام دانشگاه درس بخوانید و اینکه کشور مبدا شما کجا باشد، متفاوت است. برای مثال در سال 2019، برای دانشجویان انگلیسی و دانشجویان اهل کشورهای عضو شهروندی اتحادیه اروپا، شهریه ی سالانه 12000 دلار است. این مبلغ برای دانشجویان سایر کشورها به 30000 دلار در سال می رسد که با احتساب چهار سال تحصیلی در این رشته، کل هزینه تحصیل در انگلستان که از دانشجویان بین المللی اخذ شده برابر 120000 دلار خواهد بود.

  • ضمن تحصیل داروسازی هزینه های دیگری نظیر هزینه ی خرید کتاب و هزینه ی سفر به مراکز درمانی هم به دانشجویان تحمیل می شود که چیزی در حدود 1 درصد شهریه ی سالانه خواهد بود. علاوه بر هزینه های فوق، باید هزینه های زندگی در انگلستان را هم در نظر گرفت که در برخی شهر ها نظیر لندن می تواند بسیار بالا باشد. به عنوان مثال هزینه ی اقامت خوابگاهی در انگلستان در هفته بین 85 تا 220 دلار خواهد بود و در صورتی که دانشجو تمایل داشته باشد در محیط دانشگاه اقامت داشته باشد در سال باید بین 16000 تا 20500 دلار بپردازد.
  • تحصیل داروسازی در انگلستان – مدارک مورد نیاز برای پذیرش داروسازی در انگلستان:

      • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و ریز نمرات ترجمه شده
      • اصل پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار
      • یک قطعه عکس
      • گواهی تمکن مالی از یکی از بانک های پاسارگاد یا پارسیان
      • گواهی سلامت از مراکز بهداشتی و ترجمه آن
      • مدرک زبان آیلتس ۵/۵ برای افراد بالای ۱۸ سال
      • درآمد پزشکان و دندانپزشکان و داروسازان در انگلستان
      • متوسط حقوق این دسته از افراد پس از کسر مالیات ماهانه حدود 5 الی 6 هزار پوند است.
      • جزییات و ریز قیمت ها و هزینه زندگی در انگلستان

        • هزینه یک وعده خوراک در رستوران ارزان انگلستان به طور میانگین ۱۴ پوند و ۹۹ سنت
        • هزینه یک وعده خوراک برای دو نفر در یک رستوران معمولی انگلستان به طور میانگین۵۰ پوند
        • هزینه یک مک دونالد در انگلستان به طور میانگین ۵ پوند
        • هزینه یک فنجان کاپوچینو در انگلستان به طور میانگین ۲ پوند و ۷۵ سنت
        • هزینه ۰.۳۳ لیتر نوشابه در انگلستان به طور میانگین۱ پوند و ۱۵ سنت
        • قیمت یک بطری آب در انگلستان به طور میانگین۰.۹۴ پوند
        • هزینه یک لیتر شیر در انگلستان به طور میانگین ۰.۹۲ پوند
        • هزینه یک قرص نان در انگلستان به طور میانگین ۰.۹۶ پوند
        • هزینه یک کیلو برنج در انگلستان به طور میانگین ۱.۵۳ پوند
        • قیمت یک شانه تخم مرغ (۱۲ عدد) ۲.۲۴ پوند
        • هزینه یک کیلو پنیر محلی ۶.۴۹ پوند
        • هزینه یک کیلو گوشت سینه مرغ ۷.۰۳ پوند
        • قیمت یک کیلو گوشت ران مرغ ۱۰.۳۴ پوند
        • هزینه یک کیلو سیب ۱.۸۷ پوند
        • هزینه یک کیلو موز ۱.۰۸ پوند
        • هزینه یک کیلو پرتقال ۱.۹۴ پوند
        • قیمت یک گوجه ۱.۸۲ پوند
        • هزینه یک کیلو سیب زمینی ۱.۱۷ پوند
        • هزینه یک کیلو پیاز ۱.۰۲ پوند
        • قیمت و هزینه حمل و نقل در انگلستان

          • هزینه بلیط مترو در انگلستان ۲.۵۰ پوند
          • هزینه تاکسی تا یک کیلومتر در انگلستان ۲.۳۰ پوند
          • قیمت تاکسی تا یک ساعت انتظار ۴۰.۰۰ پوند
          • هزینه آب، برق، گاز و … برای یک آپارتمان ۸۵ متری در انگلستان ۱۴۲.۸۹ پوند
          • هزینه ماهانه اینترنت در انگلستان ۲۲.۶۱ پوند
          • هزینه یک شلوار جین ۶۱.۸۳ پوند
          • قیمت یک ست لباس تابستانی در فروشگاه زنجیره ای ۳۲.۵۱ پوند
          • هزینه یک جفت کفش نایک۶۱.۷۴ پوند
          • هزینه یک جفت کفش چرم ۷۲.۷۹ پوند
          • قیمت و هزینه اجاره خانه در انگلستان 

            • هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر در انگلستان به طور میانگین 730.15 پوند
            • هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه بیرون از شهر در انگلستان به طور میانگین 602.46 پوند
            • هزینه اجاره یک آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر در انگلستان به طور میانگین 1.199 پوند
            • هزینه اجاره یک آپارتمان سه خوابه در بیرون از شهر در انگلستان به طور میانگین 943.79 پوند
            • هزینه هر متر مربع برای خرید منزل در مرکز شهر 3.581 پوند
            • قیمت یا هزینه هر متر مربع برای خرید منزل در بیرون شهر 2.855 پوند