دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ارسال نامه ای به وزیر بهداشت پیشنهاد کردند به جای راحت کردن و آزادسازی تاسیس داروخانه ظرفیت پذیرش این رشته را کاهش دهند.اخیرا با حذف دو ماده(رعایت حدفاصل-صدور مجوز بر اساس جمیعت)از مواد شرایط لازم برای تاسیس داروخانه صدور مجوز برای تاسیس داروخانه راحت تر شده است.ادامه مطلب...

جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌ داروسازی با تهیه‌ و صدور بیانیه‌ای نسبت به آنچه آزادسازی تاسیس داروخانه عنوان شده است، اعتراض کردند.

به گزارش ایسنا، جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌ داروسازی علوم پزشکی شیراز، با تهیه‌ بیانیه‌ای خطاب به وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی، اعتراض خود را نسبت به آزادسازی تاسیس داروخانه، اعلام و دلایل و توجیهات تخصصی را در این خصوص مطرح کردند.

متن این بیانیه‌ که به امضای 181 دانشجو و فارغ‌التحصیل داروسازی رسیده به شرح زیر است:

" به استحضار میرساند ما بعنوان جمعی از فارغ التحصیلان جدید و دانشجویان دوره کارورزی(اینترن) دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، که اکنون و یا در آینده‌ای نزدیک در کسوت مسئولیت فنی در برخی از داروخانه های کشور مشغول به خدمت رسانی هستیم و خواهیم بود، قطعا این تمایل را داریم که در آینده، بعنوان موسس و دلسوز داروخانه، به خدمت رسانی بپردازیم .

پیرو ورود مرکز ملی رقابت به مسئله تاسیس داروخانه‌ها در سطح کشور اخیرا متوجه شده‌ایم که این نهاد با کمترین ارتباط به حوزه سلامت و فقط با دید تک بعدی به مسئله اداره داروخانه ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی، به برخی از مواد آیین نامه تاسیس و اداره داروخانه ها که شامل شرط فاصله مکانی و جمعیت مندرج در مواد 4 و 15 می باشد، اعتراض کرده و بدون هیچ واکنش مناسبی از سمت خانه ما (وزارت بهداشت)، رای به حذف مواد مذکور داده است. این مسئله تا حدی است که برخی از مسئولان وزارت‌خانه به این امر و برخی تغییرات دیگر از جمله حذف امتیاز تاسیس هم رضایت داده‌اند .

ما اعلام میداریم که بطور کامل با حذف این مواد آیین نامه، با دلایل مشخص از جمله کاهش منزلت داروخانه ها و جایگاه حرفه ای داروسازان، ارجح شدن بُعد اقتصادی بر بُعد متعالی درمانی، هجوم صاحبان سرمایه اعم از دولتی و خصوصی به تصاحب داروخانه ها، کاهش چشم گیر میزان اشتغال داروسازان و از همه مهمتر پیش بینی ایجاد فساد ناگزیر در امر خطیر درمان و سلامت جامعه به دلیل برآورده نشدن تعادل اقتصادی داروخانه ها در آینده نه چندان دور مخالفیم و به هر قیمتی و بدون در نظر گرفتن باقی مسائل و پیش نیازها خواهان تاسیس داروخانه نیستیم. هم چنین اعلام میداریم که هرگونه تغییر در آیین نامه و ضوابط تأسیس و اداره داروخانه ها، بدون اعمال نظر تعیین کننده داروسازان بویژه موسسین و مسئولین فنی، موجب واکنش داروسازان خواهد شد و مسئولیت آن در این برهه حساس کشور متوجه شخص محترم وزیر میباشد .

شایان ذکر است که داروسازان و سایر فارغ التحصیلان علوم پزشکی، فقط برای خدمت رسانی در مناطق عادی تربیت نشده اند و تعداد زیادی از مناطق محروم کشور هنوز فاقد داروخانه و حداقل ها در خدمات رسانی دارویی میباشند. پس اگر تمایل به تاسیس داروخانه در مناطق عادی وجود داشته باشد، علاوه بر کسب امتیاز لازم، عقلانی و منطقی است که جمعیت به تناسب رشد کند و زمانی بین 5 تا 20 سال طول میکشد. هم چنین به دلیل منع رقابت در فروش دارو و ملزومات حیاتی، حریم داروخانه ها می‌بایست حفظ شود .

پیشنهاد موثر ما، کاهش پذیرش دانشجو در رشته داروسازی که در سال‌های اخیر به صورت سرسام آور و بی هدف دهها برابر افزایش یافته است و کاهش تعداد داروخانه های دولتی، دانشگاهی و نظامی که هر کدام از آن ها به تنهایی حداقل اقتصاد یکصد داروخانه شهری را در دست دارند، بصورت سریع و منطقی است .

امید است با ارجاع این نامه به شخصی که در اصل باید حافظ منافع اعضای خانواده خود و سلامت مردم باشد، شاهد جلوگیری از بروز این اتفاق ناصواب باشیم . "

به گزارش ایسنا، رونوشتی از این بیانیه برای رییس‌جمهور، رییس مجلس، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو، سرپرست علوم پزشکی شیراز، مشاور وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها، معاون غذا و داروی علوم پزشکی شیراز و رییس انجمن داروسازان ایران نیز ارسال شده است.