دوستی سوال پرسیده که مشاور من گفته میشه با شیمی دارویی داروساز شد آیا همچین چیزی امکان پذیره؟ادامه مطلب...
برای این سوال میخواستم خودم مقاله ای بنویسم اما به مقاله خوبی از گروه هیوا برخوردم که ترجیح دادم همین مقاله رو بیارم.درآخر مقاله توضیحی به این مقاله اضافه میکنم

تقریبا همزمان با اینکه سیل ثبت نام بدون آزمون رشته های دانشگاه آزاد در مقطع لیسانس یا همان کارشناسی پیوسته شروع شد عده زیادی بودند که با در دست گرفتن یک ذره بین بزرگ داشتند بین رشته ها کندوکار می کردند شاید بتوانند یک رشته ای را پیدا کنند که قبول شدن در آن از طریق کنکور سراسری زحمت زیادی را می طلبید.

در این جستجو اتفاقا خیلی ها رشته مورد علاقه شان را نیز پیدا کردند. حتی گاها کسانی بودند که از بدون کنکور بودن رشته مورد علاقه شان در دانشگاه نزدیک محل زندگی شان آنقدر تعجب می کردند که چند دقیقه ای طول می کشید تا حرف مارا باور کنند.

در بین این رشته های بدون کنکور که علاوه بر بدون کنکور حتی شرط معدل هم نداشتند و افرار با پایین ترین معدل ها ( حتی زیر 10) به راحتی در هر دانشگاهی که می خواستند قبول می شدند، کل رشته های گروه های آموزشی ریاضی، انسانی، زبان و هنر پوشش داده شده بود. یعنی ممکن بود حقوق تهران مرکز بدون کنکور نباشد اما بلاخره در تهران حداقل یک واحد دانشگاهی پیدا می شود که همین حقوق که پرطرفدارترین رشته بچه های انسانی است را بدون کنکور داشته باشد. دانشگاه های خوب رشته های کمتر و کم طرفدارتری را بدون کنکور ارائه داده بودند و دانشگاه های متوسط تر  و ضعیف تر تقریبا همه رشته هایشان را...

اما باز هم این میان خلا بزرگی احساس می شد و خالی بودن جای رشته های پزشکی و پیراپزشکی در بین رشته های بدون کنکور آنقدر برای بعضی ها سنگین بود که به هرقیمتی شده می خواستند از طریق رشته های بدون کنکور به رشته های پزشکی و پیراپزشکی پل بزنند.

یکی از رشته هایی که دانش آموزان هنوز که هنوز است در مورد آن از ما سوال می پرسند و برایشان جذاب است (البته اسمش!) رشته شیمی دارویی است. رشته شیمی دارویی یکی از رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد است که خیلی از واحدهای دانشگاه آزاد این رشته را بدون کنکور ارائه می دهند.

اما سوال یا بهتر است بگوییم کنجکاوی از اسم این رشته آغاز می شود. خیلی ها فکر می کردند چون اسم این رشته شیمی دارویی است پس حتما ارتباط مستقیمی با داروسازی دارد. بعدها شایعه شد که فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آینده وارد رشته داروسازی شوند که خب این خبر در حالیکه در ایران تنها با رتبه های خیلی عالی می توان وارد رشته داروسازی شد مانند راه فراری بود که خیلی از خانواده ها و دانش آموزان را که علاقه مند به رشته های پزشکی بودند خوشحال می کرد.

 

اما در این مقاله می خواهیم به صحت این شایعه بپردازیم و ببینیم آیا واقعا کسانی که در رشته شیمی دارویی شروع به تحصیل می کنند می توانند در آینده داروساز شوند یا نه؟ ابتدا به صورت خلاصه چگونگی این امر را توضیح می دهیم سپس می رویم سراغ جزئیات.

رشته شیمی دارویی در واقع یکی از گرایش های رشته شیمی است. مثل شیمی کاربردی یا شیمی محض. فارغ التحصیلان این رشته ابتدا باید لیسانس خود را بگیرند سپس در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و در این رشته وارد مقطع فوق لیسانس شوند. سپس در حالیکه فوق لیسانس شیمی دارویی دارند می توانند در آزمون دکتری تخصصی داروسازی شرکت کنند.

حال دکتری تخصصی داروسازی یعنی چه؟ رشته داروسازی جزو رشته های پزشکی است . یعنی دانشجویان این رشته اول وارد مقطع دکتری عمومی می شوند. طول این دوره بین 5 تا 6 سال است. پس از آن همگی باید دوره طرح نیروی انسانی که 2 سال طول می کشد را بگذرانند و بعد از آن است که به میل خود می توانند در آزمون دکتری تخصصی شرکت کنند. درواقع تنها جایی که مسیر دانشجویان داروسازی با دانشجویان شیمی دارویی یکی می شود همین آزمون دکتری تخصصی است.

در آزمون دکتری تخصصی داروسازی تنها کسانی می توانند شرکت کنند که یا دکتری عمومی داروسازی داشته باشند یعنی در دانشگاه رشته داروسازی را خوانده باشند یا اینکه فوق لیسانس داشته باشند. اما فوق لیسانس چه رشته هایی؟ فقط فوق لیسانس شیمی دارویی مورد قبول است ؟

اشتباه دقیقا همین جا پیش می آید. برای شرکت در آزمون دکتری تخصصی داروسازی فوق لیسلنسه های رشته های دیگری هم هستند که اجازه شرکت دارند. بهتر است برایتان لیست مدارکی که حق شرکت در آزمون دکتری تخصصی داروسازی را دارند نشان دهیم.

برای دانلود رشته های مورد تایید در آزمون دکتری تخصصی داروسازی اینجا را کلیک کنید.

خب تا اینجا فهمیدیم که شایعه حقیقت داشته و کسانی که رشته شیمی دارویی در دانشگاه بخوانند در نهایت پس از گرفتن فوق لیسانس می توانند در آزمون دکتری تخصصی داروسازی شرکت کرده و وارد رشته دارو سازی شوند؟

اما حالا می خواهیم برویم سراغ اینکه با وجود اینکه این کار شدنی و قانونی است اما چقدر انجام پذیر است؟ یعنی برای انجام آن یا چه زحماتی روبرو هستیم؟

دانش آموزان می توانند مرحله اول این مسیر طولانی را بدون کنکور و به راحتی طی کنند. 4 سال دوره لیسانس دوره ای نیست که سخت  و غیرقابل انجام باشد. پس لیسانس به راحتی گرفته می شود. می رسیم به فوق لیسانس. برای اینکه فوق لیسانستان را در دانشگاه دولتی بگیرید باید تلاش کنید و در کنکور قبول شوید اما اگر در هدفتان قبولی در دانشگاه آزاد است این مرحله نیز به سادگی قابل انجام است. یعنی درست است که فعلا کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد کنکور دارد و بدون کنکور نیست اما خب برای گذر از این کنکور فقط یک روز تعطیل باید صبح زود از خواب بیدار شوید و سرجلسه آزمون بنشینید تا قبول شوید!

اما سخت ترین و انجام نشدنی ترین مرحله این پروسه طولانی قبولی در آزمون دکتری تخصصی است زیرا اولا تعداد دانشجوهایی که هر سال در این آزمون قبول می شوند بسیار ناچیز است (درحد زیر 20 نفر) و درضمن رقیبان شما در این آزمون کسانی هستند که 5 الی 6 سال در بهترین دانشگاه های دولتی به طور کاملا مرتبط دروس داروسازی را مطالعه کرده اند و از لحاظ دانشگاه ها اولویت خیلی بالاتری برای قبولی دارند نسبت به کسانی که فوق لیسانس شیمی دارویی یا سایر رشته های مرتبط را دارند.

دومین مسئله ای که خیلی برای کسانی که می خواهند این کار را انجام دهند مهم است این است که حال فرض کنیم یک نفر این کار را انجام داد. یعنی فوق لیسانس شیمی دارویی گرفت و با هر سختی ای که شده در آزمون دکتری تخصصی داروسازی قبول شد و پس از 4 سال دکتر متخصص داروساز شد. آیا به چنین فردی مجوز داروخانه می دهند یا نه؟!

طبق شرایطی که در مدارک مورد نیاز برای صدور مجوز داروخانه برای افراد مختلف ذکر شده است از نظر وزارت بهداشت کسی که دکتری عمومی داروسازی ندارد حتی اگر دکتری تخصصی داروسازی هم بگیرد باز هم فرقی با کسی که با لیسانس مهندسی برق قصد گرفتن مجوز داروخانه دارد ندارد! یعنی اصلا لیسانس شیمی دارویی شما و فوق لیسانستان در این رشته و حتی دکتری تخصصی داروسازی، به هیچ وجه در امتیازات لازم برای گرفتن مجوز داروخانه تاثیری ندارد.

جمع بندی:

خب با توجه به مطالب بالا که کمتر کسی از آن خبر دارد ( حتی مشاورانی که بیخود و بی جهت دانش آموزان را با این وعده که در آخر می توانی داروساز شوی" ترغیب به ورود به رشته شیمی دارویی می کنند!) آیا اصلا این رشته خوب است و سمت آن برویم یا نه؟

خیلی خلاصه می گوییم. درست است که این رشته در مجوز داروخانه گرفتن هیچ تاثیری ندارد ولی در عوض اگر به مباحث مربوط به داروسازی علاقه دارید و قصد دارید به عنوان یک محقق در زمینه داروسازی در آینده مشغول به کار شوید و برایتان داروخانه زدن مهم نیست این رشته می تواند میانبر خوبی برای ورود به زمینه داروسازی باشد. هرچند که راه های دیگری برای ورود به زمینه های تحقیقاتی در ارتباط را داروسازی است فعلا به همین بسنده می کنیم که اگر رشته شیمی دارویی را از این جهت انتخاب کرده اید که از روی تنبلی دیگر در کنکور شرکت نکنید و در آینده با روشی که گفتیم وارد دکتری تخصصی داروسازی شوید باید بگوییم درجه سختی ورود به دکتری تخصصی داروسازی به مراتب سخت تر از این است که الان در کنکور تجربی رتبه زیر 10000 کشوری کسب کنید و با خیال راحت وارد رشته داروسازی شوید.

راستی سوال اولمان را نیز اینگونه جواب دهیم.

آیا با لیسانس شیمی دارویی می توان داروساز شد؟

با رشته شیمی دارویی می توان داروساز شد(بسیار سخت) اما داروخانه دار یا مسئول فنی داروخانه .... خیر!


توضیح:چند نکته رو سریع خلاصه میکنم:1-کسایی که پایه داروسازی ندارن حتی با گرفتن تخصص داروسازی امکان تاسیس داروخانه نخواهند داشت2-کسایی که شیمی دارویی خوندن اجازه قبولی تو بهترین تخصص های رشته داروسازی مثل داروسازی بالینی و فارماسیوتیکس و...را نخواهند داشت3-امکان قبولی در ازمون تخصصی برای این افراد بسیار کمتر از امکان قبولی در کنکور سراسری هست

نکته بسیار مهم:دروس امتحانی تخصص داروسازی شامل فارماکوگنوزی-داروسازی بالینی-سم شناسی و داروشناسی-فارماسیوتیکس و شیمی دارویی با ضریب 2 و استعداد تحصیلی با ضریب 1 است.بدیهی است دانشجویان شیمی دارویی کمترین اشنایی با برخی از این دروس ندارند بنابراین به نظرتان این افراد امکان قبولی در امتحانی خواهند را داشت که حداکثر 30 نفر قبولی خواهد داشت؟