ادامه مطلب...
📝 گزارش مشروح دیدار جمعی از اعضای دبیرخانه و رابطین سمینار دانشجویان داروسازی ایران با ریاست سازمان غذاو دارو جناب آقای دکتر پیرصالحی و مشاورین ایشان جناب آقای دکتر پیرویان و جناب آقای دکتر سجاد حسینی:

🔸رفع انحصارهای تاسیس داروخانه خیلی خوب است اما نیاز به سازوکار دارد نمی‌شود یک شبه همه انحصارات حذف بشود.

🔹بیش از ٣٠٠ داروخانه امسال در تهران مجوز تاسیس می‌گیرند اما متاسفانه بیش از ١٠٠ عدد از آن ها احتمالا تا همین لحظه با گروه های پراتیک معامله شده اند.

🔸داروخانه ها خدمت محور نیستند.
مردم ابتدا باید عادت بکنند که خدمت بخواهند سپس داروسازان هزینه ارائه خدمت خود را مطالبه کنند.

🔹بازرسی ابتدا باید تبدیل به یک فرهنگ شخصی بشود. به هر میزان که بازرسی افزایش یابد نهایتا خلاف کاران از ما جلوتر خواهند بود.

🔸در جلسه با انجمن داروسازان ذکر کردم برای بقا باید دست به دامان جوانان بشوند.

🔹در جهت بی اثر کردن قانون سال ١٣٣٤ مبنی بر تاسیس داروخانه توسط غیرداروسازان لایحه ای توسط فرهنگستان به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

🔸به فکر حذف انجمن داروسازان فعلی نباید بود
شخصا هم به انجمن داروسازان نقد جدی دارم اما باید بدنبال اصلاح آن مخصوصا در بخش اساس نامه باشیم.

🔹جهت اصلاح قانون سال ٣٤ و حذف ارث رسیدن داروخانه به فرزند ابتدا نیاز به اتحاد حداکثری داریم تا به جای منافع شخصی منافع جمع را ببینیم.

🔸جهت کاهش رانت ناشی از تبدیل داروخانه های روزانه به شبانه روزی به دنبال آن هستیم تا به داروخانه های روزانه ای که شرایط مساعدی دارند به راحتی مجوز تبدیل شدن به داروخانه شبانه روزی بدهیم

🔸علت واگذاری داروخانه های دولتی به بخش خصوصی بدهی های سنگین این داروخانه ها به شرکت های پخش میباشد، شخصا با این واگذاری ها مخالفم؛ در حال نگارش آیین نامه مشخصی هستیم جهت شفاف سازی شرایط این واگذاری ها به گونه‌ای که به هیچ عنوان به خدمت رسانی این داروخانه های حساس در کشور آسیبی وارد نشود.

🔹٢٤ هزارمیلیارد بازار دارویی کشور میباشد که ١٠ هزار میلیارد آن از جیب مردم و ١٠ هزار میلیارد آن حداکثر از طریق بیمه تامین میشود،بنابراین ٤٠٠٠ میلیارد کسری در تامین بازار دارویی کشور وجود دارد.

🔸در کل مدیریت بیمه ها و سازمان های بیمه گر یکی از ناکارآمد ترین بخش های مدیریتی در کشور هستند که نیاز به وجود داروسازان مدیر در آن علی الخصوص در بخش سلامت دیده میشود.

🔹امروزه مارژین دارویی در کشور با تلاش فراوان سازمان غذا و دارو به ٢٥ درصد رسیده است، دیگر نمیتوان بیش از این مارژین را افزایش داد به جای آن در حال تدوین خدمات جدید برای داروسازان در داروخانه ها هستیم که ٣٠ درصد مبلغ این خدمات توسط مردم و مابقی آن باید توسط بیمه ها تامین گردد.

🔸به شدت به دنبال قبولاندن پذیرش داروساز بیمارستانی مطابق با استاندارد های جهانی به بیمارستان های دولتی هستیم، با تعدادی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی هم صحبت هایی انجام شده است و این طرح به شدت مورد استقبال است چرا که منجر به کاهش شدید هزینه ها میگردد.

🔹به دنبال نوشتن سند چشم انداز ٢٠ ساله آینده شغلی داروسازی هستیم و شخص دکتر راسخ عهده دار این وظیفه خطیر خواهند بود.

🔸آقای دکتر نمکی به آقای دکتر لاریجانی دستور اکید داده اند که باید از ورود دانشجویان خارجی به داخل کشور شدیدا جلوگیری به عمل بیاورند.

🔹به دنبال واگذاری بازرسی ها در حوزه GMP کارخانه ها و همچنین داروخانه ها به شرکت های بازرسی که در آینده آیین نامه های آن ها تنظیم خواهد شد هستیم.

🔸امروزه به طور کامل مخالف تاسیس داروخانه آنلاین هستیم اما در ١٠ سال آینده با پیشرفت نرم افزاری موظف به تدوین شرایطی جهت تن دادن به تاسیس آن خواهیم بود.

🔹با تاسیس داروخانه های زنجیره ای موافقم البته اگرچه جمعی از داروسازان با آن مخالف هستند اما در اینکه مزایای بسیاری از جمله کاهش هزینه تمام شده داروخانه ها و همچنین آسان تر شدن بازرسی و نهایتا افزایش خدمت رسانی دارند شکی نیست.
هرزمان جامعه داروسازی پذیرای این موضوع باشد ما هم آماده آیم.