شخصی به نام احمد حج فروش که خود را پژوهشگر تعلیم و تربیت معرفی می کند در مناظره امروز در مورد تاثیر معدل حتی به اعصاب خود هم مسلط نبود و با اطلاعاتی تماما غلط به این مناظره آمده بود.ادامه مطلب...
من خیلی دقیق به مناظره نگاه نکردم اما چند نکته که از حرف های جناب پژوهشگر یادم مونده قابل بررسی هست:
1-ایشون ذکر کردن که در سایر کشورها از جمله چین و زاپن و کره و امریکا ازمون ورودی به دانشگاه نداریم.خدمت این پژوهشگر عزیز باید عرض بشه که ازمون ورودی به دانشگاه سالانه در تمام این کشورها برگزار میشه.سایت باشگاه خبرنگاران جواب در سال 92 طی مطلبی با این عنوان که ایا کنکور فقط مختص ایران است نوشته:
در پر جمعیت ترین کشور دنیا یعنی چین،آزمون ورودی دانشگاه ها بسیار حائز اهمیت است.در این کشور بیش از 9 میلیون نفر در آزمون ورود مراکز آموزش عالی شرکت می کنند اما تنها هفت میلیون ظرفیت برای پذیرش در این مراکز ایجاد شده است.

در کشور ترکیه نیز بیش از دو میلیون نفر در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت می کنند که تنها پانصد هزار نفر از آن ها شانس رود به دانشگاه را دارند.

در کشور پیشرفته ژاپن نیز کنکور برگزار می شود.آمار شرکت کنندگان در آزمون سراسری ژاپن سال 2012 در حدود 555,500 نفر بوده که این آمار کاهش 3400 نفری نسبت به سال 2011 را نشان می دهد.در ژاپن همه ی شرکت کنندگان کنکور قبول می شوند.

دانش آموزان در کشورهای اروپایی نیز برای ورود به دانشگاه باید از گذرگاه کنکور سراسری عبور کنند.آزمون سراسری در فرانسه قدمتی یکصد ساله دارد  و در حدود 85 درصد شرکت کنندگان در آن قبول می شوند.در روسیه نیز پذیرفته شدگان آزمون سراسری بیش از یک میلیون نفر می باشند

البته نوع کنکور و شیوه طراحی سوالات آن در کشورهای مختلف،متفاوت می باشد.آزمون سراسری ورود به مراکز آموزش عالی در حدود سی کشور دنیا برگزار می شود که در بین این کشورها نام ایالات متحده،انگلستان،استرالیا و بسیاری کشورهای بزرگ و صنعتی دیده می شود.
همچنین ایشون از دانشگاه هاروارد مثال زدن.اتفاقا دانشگاه هاروارد امریکا از جمله دانشگاه هایی هست که هر ساله ازمون سراسری برگزار میکنه و هیچ راه دیگه ای برای ورود به این دانشگاه وجود نداره!در سایت این دانشگاه اومده:
Our Committee on Admissions evaluates applications based on a variety of criteria that range from students academic records and MCAT (Medical College Admission Test) scores to their extracurricular activities, research, and community-service experiences in the field of health care. And, while we expect students to demonstrate an aptitude for the biological and physical sciences, our ideal candidates are those with a well-balanced academic background that includes the humanities and social sciences.
https://meded.hms.harvard.edu/admissions-before-you-apply
تو این متن مستقیما اشاره شده که علاوه بر سابقه اکادمیک و تحصیلاتی فرد داوطلب باید در ازمون ورودی پزشکی این دانشگاه شرکت کنه.
حالا این ازمون MCAT چی هست؟مکت یا آزمون پذیرش کالج پزشکی، یک آزمون استاندارد و چند گزینه ای است که توسط انجمن کالج های پزشکی آمریکا (AAMC)و کانادا برگزار می شود. این آزمون چند گزینه ای استاندارد، پیش شرط پذیرش تقریباً تمام مدارس پزشکی در ایالات متحده و کانادا است. سالانه بیش از ۸۰،۰۰۰ متقاضی دانشکده پزشکی آمریکا و کانادا نمرات MCAT خود را ثبت می کنند.

این آزمون در طول سالها تکامل یافته است و از سال ۲۰۱۵، اساساً یک آزمون مبتنی بر استدلال است، اگرچه دانش زیادی برای پاسخ دادن به سوالات مورد نیاز است.

در آزمون MCAT دانش متقاضیان در زمینه مفاهیم و اصول طبیعی، رفتاری و علوم اجتماعی و همچنین حل مسئله و مهارت های تفکر انتقادی که در دانشکده پزشکی مورد نیاز است، ارزیابی می شود.این ازمون حدود 7 ساعت طول میکشه!

2-ایشون فرمودن ازمون های تشریحی بهتر از ازمون های 4 گزینه ای میتونه سواد دانش اموز رو محک بزنه و استاندارتره!ای کاش ایشون می فرمودن پس چرا تمام ازمون های استانداردهای جهان از جمله همین ازمون MCAT چهار گزینه ای طراحی میشن؟!یا شاید هم از نظر ایشون تنها ازمون 4 گزینه ای جهان کنکورایران هست!
3-ایشون فرمودن تمام کسانی که معدل بالا 15 دارن میتونن پزشکی قبول بشن.ای کاش اقای لاشکی یا اقای سبطی از ایشون درخواست میکردن کارنامه 1 نفر(نه بیشتر)از کسانی که در کنکور 94(که تاثیر معدل قطعی بود)معدل 15.5 داشته و پزشکی قبول شده رو ارائه بده.حتی 1 مورد هم وجود نداره!
4-ایشون در جواب سوال یکی از حضار که گفتن چطور نمره نهایی کسی که در سیستان و بلوچستان درس خونده رو با نمره کسی که تو تهران خونده یکسان میکنید فرمودن مگه سوالات کنکور برای دانش اموزان سیستان و تهران متفاوته؟!پژوهشگر عزیز!ما تو کنکور سهمیه مناطق داریم و رتبه کسی که بومی سیستان بلوچستان هست با رتبه کسی که تو تهرانه اصلا سنجیده نمیشه!رتبه این داوطلب با کسانی سنجیده میشه که شرایط مشابه دارن
ایشون جملات قصار بسیار دیگه ای هم داشت و مثلا نظرسنجی ها رو به طور کل قبول نداشت یا اصلا برداشت درستی از قانون 85 درصدی پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی نداشتن و جملات خنده داری به زبون اوردن.به نظر میرسه ایشون اگر پژوهشگر هم باشه پژوهشگر اموزشی نیست.ای کاش صدا و سیما بگه ملاک دعوت از چنین فردی که فاقد صلاحیت های اخلاقی و علمی برای یک مناظره هست چی بوده؟