یکی از دوستان درخواست کردن پستی در مورد تخصص های داروسازی گذاشته بشه.شما هم اگه دوست دارید در مورد موضوع خاصی پست گذاشته بشه تو قسمت نظرات اعلام کنید.ادامه مطلب...
رشته داروسازی در حال حاضر 12 تخصص در ایران دارد.البته سال به سال به این تعداد افزوده میشه و شاید اگه شما امسال داروسازی قبول بشید تا 6 سال اینده که فارغ التحصیل میشید این تعداد بیشتر بشه.معرفی اجمالی این تخصص ها:
1-بیوتکنولوژی دارویی
رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی از رشته هایی هست که قبولی تو اون حتی سخت تر از قبولی در رشته های پزشکی و داروسازی و  هستش اما دانشجویان داروسازی این شانس رو دارن که با علم بیوتکنولوژی هم اشنایی پیدا کنه.این رشته که از جمله تخصص های پرطرفدار داروسازی هستش مناسب افرادی هست که علاقه زیادی به تحقیق و پژوهش دارن.فارغالتحصیلان این رشته میتونن درزمینه های مختلف این رشته از قبیل تولید مواد اولیه داروئی، تولید مواد بیولوژیک، کنترل بیولوژیک داروها، بدست آوردن مواد اولیه بیـولـوژیک جدید از سلـولهای حیـوانی، قـارچ ها، باکتـریها و سایر میکروارگانیسمها فعالیت کنند.
2-نانوفناوری دارویی
این رشته از جمله جذاب ترین و پرطرفدارترین تخصص های داروسازی محسوب میشه.این رشته زمینه کاری فراوان تری تو کشور های غربی داره به طوریکه تحت عنوان نانو مدیسین در دانشگاه های طراز اول کشور های پیشرفته به عنوان یکی از اصلی ترین زمینه های علوم نوین تدریس میشه.
نانوفناوری دارویی فراوان ترین گستره کاری و پژوهشی رو بین تخصص های داروسازی داره.بخشی از وظایف فارغ التحصیلان این رشته:
- تحقیق، توسعه و کنترل محصولات نانوتکنولوژیک نظیر: نانوبیومواد و نانوپارتیکالها ( به عنوان مثال پلیمرهای طبیعی و صناعی نظیر دندریمرها و نانولیپوزمها و ...)، نانوبیوداروها ( به عنوان مثال نانوداروهای ژنی، پپتیدی، پروتئینی و ...)، نانوبیوکیتهای تشخیصی، نانوبیوسنسورها، نانوبیوماشین های تشخیصی یا درمانی، نانوبیوفیلترها

- بررسی و آنالیز تأثیرات بیولوژیک محصولات نانوتکنولوژیک در اشل سلولی و مولکولی، مدل های جانوری و انسان با استفاده از تکنیک های ژنومیک، پروتئومیک و متابلومیک.

- تحقیق و تولید کتابخانه نانوبیولیگاندها با استفاده از تکنولوژی و مهندسی ژنتیک به منظور غربال گری سلول ها یا بافت مرتبط با یک بیماری خاص.
-کاربرد نانوزیست فناوری در طراحی و کشف دارو ( با استفاده از نانولیزر، نقاط کوانتمی، نانو ذرات طلا و ...).

-  کاربرد نانوزیست فناوری در دارورسانی ( با استفاده از نانو ذرات پلیمری، سرامیکی، طلا، سیکلود کسترین، نانو کریستال ها، نانولیپوزوم ها، نانولوله های کربنی، ویروس ها و فولرین ها و .....)

- اصلاح و طراحی فرمولاسیون های جدید دارویی به منظور افزایش اثر بخشی و کاهش عوارض جانبی داروها ( از طریق نانوسوسپانسیون ها و انکپسولاسیون داروهای نامحلول و ...)

- توسعه دارورسانی از طریق پوست، ریه، تزریقی، گوشی و چشمی و ... بر پایه نانوفناوری.

-اصلاح فرمولاسیون های آرایشی بهداشتی بر پایه نانوتکنولوژی.

-کاربرد نانوبیوداروهای هدفمند در مهندسی سلول و بافت به منظور دستیابی به سلول های تمایز یافته اختصاصی در سلول و ژن درمانی بیماری ها.
3-شیمی دارویی
رشته دکتری تخصصی شیمی دارویی با بکارگیری علوم شیمی و زیست شناسی، به بررسی و تبیین مکانیسم عملکرد داروها می پردازد. به عبارت ساده تر به استفاده از دانش شیمی با هدف درمان در سیستم های زیستی می پردازد و هدف اصلی آن تربیت افراد متخصص در امر تحقیق، تولید مواد اولیه دارویی مورد نیاز و توسعه صنایع داروسازی در کشور است.

فارغ التحصیلان رشته دکتری تخصصی شیمی دارویی توانایی انجام فعالیتهای آموزشی ، پژوهشی و خدماتی در زمینه سنتز مواد اولیه دارویی ، طراحی دارو ، کنترل دارو ، تعیین ساختمان و سنتز مواد موثره گیاهی و مواد جدا شده از میکروارگانیسم ها را خواهد داشت.
4-داروسازی هسته ای
رشته داروسازی هسته ای با ظرفیت قبولی فقط 6 نفر در سال یکی از تخصص های مهم رشته داروسازی محسوب میشود.فارغ التحصیلان این رشته که تعداد ان ها در ایران کمتر از 75 نفر برآورد می شود دانشمندانی محسوب می شوند که  در امر تحقیق، تولید و بکارگیری رادیو داروها و رادیو ایزوتوپ ها در پزشکی، داروسازی و علوم پایه پزشکی و نیز تربیت افراد ماهر در کار با دستگاه های اندازه گیری پرتوها و نیز روش های محافظت در برابر آن تخصص دارند.متخصصین این رشته علاوه بر کار در موسسات دارویی می توانند با سازمان انرژی اتمی نیر همکاری کنند
5-داروسازی بالینی
داروسازی بالینی که با نام های فارماکوتراپی و کلینیکال فارماسی هم شناخته می شود محبوب ترین تخصص رشته داروسازی محسوب میشود.حوزه کاری این متخصصین به جای داروخانه بیمارستان است.در واقع دکترهایی که پس از عمل جراحی یا بستری شدن در بیمارستان بالای سر شما می آیند و روند درمان دارویی شما را کنترل می کنند نه پزشک متخصص بلکه باید متخصصین داروسازی بالینی باشند.پزشکان متخصص و فوق تخصص باید هنگام درمان دارویی یک بیمار با نظر این متخصصین دارو تجویز کنند.
رشته داروسازی بالینی از جهات زیادی محبوب ترین تخصص داروسازی است.از نظر درآمد متخصصین این رشته با 4 یا 5 ساعت کار در بیمارستان های تهران حقوقی بالغ بر 15 میلیون در ماه دریافت میکنند.همچنین متخصصین این رشته امکان ادامه تحصیل در مقطع فوق تخصص را هم دارند.در واقع به تعداد تخصص ها و فوق تخصص های پزشکی رشته داروسازی بالینی فوق تخصص دارد(قلب-مغز-داخلی و...)
تعداد متخصصین این رشته در ایران 200 نفر است که با سرعت کنونی تربیت این افراد 100 سال طول میکشد تا همه بیمارستان های کشور متخصص داروسازی بالینی داشته باشند!
6-فارماکوگنوزی
دانشجویان داروسازی فارماکوگنوزی را که همان داروسازی گیاهی است سخت ترین و خشک ترین درس طول تحصیل خود می دانند.این رشته در دانشگاه های خارج از کشور دارای فوق تخصص نیز است.
دکتری تخصصی فارماکوگنوزی به مطالعه داروهای گیاهی و نیز داروها و ترکیبات با منشاء طبیعی می پردازد و موضوعاتی در حوزه های فیتو شیمیایی (استخراج، تفکیک و شناسایی ترکیبات طبیعی ، کشت سلول گیاهی ، تبدیلات بیوشیمیایی و بررسی مسیرهای بیوسنتزی ) فیتوفارماسیوتیکال ( مواد اولیه و خام جهت تولید داروهای گیاهی ) و فیتوتراپی (اثرات فارماکولوژی و درمانی گیاهان دارویی و طب سنتی) را مورد بررسی قرار می دهد.
7-فارماسیوتیکس
فارماسیوتیکس یا همان داروسازی صنعتی از تخصص های محبوب داروسازی محسوب می شود.رشته دکتری تخصصی فارماسیوتیکس به مباحث مختلف آموزشی و پژوهشی در موضوعات مرتبط با فرمولاسیون انواع فراورده های دارویی، کنترل های مختلف فیزیکو شیمیایی و میکروبی داروها و فراورده های دارویی و همچنین آنالیز و بررسی فارماکوکینتیکی داروها می پردازد.

طراحی و استفاده از انواع سیستمهای دارو رسانی نوین، بویژه حاملهای ذره ای و بکارگیری علم نانو و بیوتکنولوژی در سالهای اخیر تحول چشمگیری را در رشته دکتری تخصصی فارماسیوتیکس بوجود آورده است.از طرف دیگر طراحی و بکارگیری انواع سیستمهای دارو رسانی هوشمند و هدفمند امکان دارو رسانی را در سطح سلولی و حتی درون سلولی فراهم نموده است. دراین راستا تربیت نیروهای متخصص داروساز که از آگاهی و همچنین توان علمی و پژوهشی مطلوب برخوردار باشند امری ضروری به نظر می رسد.
8-زیست مواد دارویی
زیست موادها (بایو متریالز)، مواد سازگار با ارگانهای زیستی اند که کاربرد وسیعی در رشته ها و گرایش های مختلف علوم پزشکی و از جمله داروسازی دارند.

رشته دکتری تخصصی زیست مواد دارویی مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های آموزشی و پژوهشی در زمینه کنترل کیفیت انواع مواد اولیه و فرآورده های دارویی است و هدف از آن تربیت افرادی است که در امر تحقیق و تدریس در دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و صنایع داروسازی اشتغال ورزند و به موضوعاتی از قبیل تولید زیست مواد در صنایع داروسازی، غذایی و تجهیزات پزشکی مرتبط با زیست مواد، آزمایشگاه های کنترل کیفیت فرآورده های دارویی، غذایی و تجهیزات پزشکی بپردازند.
9-سم شناسی
رشته دکتری تخصصی سم شناسی شاخه ای از علوم طبیعی است که هدف آن تربیت متخصصان برای فعالیت در مراکز آموزشی ،مراکز تحقیقاتی ، صنایع (دارویی، شیمیایی ، غذایی و ...) ، مراکز درمان مسمومین بیمارستانها ، آزمایشگاههای سم شناسی ،مراکز پزشکی قانونی ، آتش نشانی ، مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم و آزمایشگاههای کنترل غذا و دارو و سازمانهای مرتبط تشکیل شده است.
10-کنترل دارو
دکتری تخصصی کنترل دارو به انجام تحقیقات علمی و کاربردی در زمینه‌های میکروب شناسی ، کنترل میکروبی فراورده‌های دارویی و غذایی، کنترل فیزیکو شیمیایی فراورده‌های دارویی، کنترل و تجزیه مواد غذایی، تحقیقات پروبیوتیک و کنترل فرارده‌های بیولوژیک می پردازد.

هدف از رشته دکتری تخصصی کنترل دارو تربیت انسانهای متخصصی است که بتوانند در حوزه های مختلف مدیریتی ، اجرایی ، آموزشی و پژوهشی ، در ارتباط با کنترل کیفیت دارو فعالیت نمایند و با افزایش سطح کیفی داروها و محصولات آرایشی ، بهداشتی سطح رفاه و بهداشت جامعه را افزایش دهند. فارغ التحصیلان می توانند در دانشکده های داروسازی ، صنایع داروسازی ، آزمایشگاههای کنترل دارو و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی  فعالیت کنند.

11-داروسازی سنتی
از جمله تخصص های کم طرفدار داروسازی است.حوزه کاری این رشته تحقیق روی فرمولاسیون داروهای گیاهی سنتی و بررسی اثرات بیولوژیک گیاهان دارویی و طب سنتی است
12-اقتصاد و مدیریت دارو
تقریبا کم طرفدارترین تخصص داروسازی است و جذابیت چندانی ندارد.موضوع رشته دکتری تخصصی اقتصاد و مدیریت دارو آموزش روشهای ارزیابی اقتصادی و مدیریت صحیح و عملی درباره آن گروه از مراقبتهای بهداشتی و درمانی است که در آنها از فراورده های دارویی استفاده می شود. هدف از بکارگیری این روشها افزایش توانمند سازی مدیران در تصمیم سازی و سیاستگذاری نظام مند و عینی مقوله های مرتبط با داروهاست .

فارغ التحصیلان این رشته  با توانمندیهای مدیریتی در شناسایی و حل مشکلات نظام دارویی کشور و ارتقاء خدمات نظام سلامت با مدیریت صحیح منابع مالی می توانند خدمت رسانی کنند.