ادامه مطلب...

سید مرتضی خاتمی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره طرح تاسیس موسسات آموزش عالی خصوصی برای رشته های مرتبط با علوم پزشکی در کشور اظهار داشت: اگر قرار باشد از طریق کنکور سراسری مراکز خصوصی دانشجو جذب کنند مسئله متفاوت است؛ اما اگر جذب دانشجویان در موسسات آموزش عالی خصوصی علوم پزشکی خارج از نظام گزینش علمی و کنکور باشد، امری کاملا مردود و محکوم است و همگان باید در مقابل تاسیس اینگونه مراکز بایستند.

وی افزود: این طرح قطعا و یقینا محکوم به شکست است و بایستی مسئولان مربوطه در آن تجدید نظر کنند؛ زیرا مسائل درمانی و پزشکی با جان انسان ها سر و کار دارد و موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.

خاتمی تصریح کرد : اگر طرح خصوصی سازی رشته های علوم پزشکی خارج از چهارچوب نظام آموزشی کشور و بدون آزمون سنجش علمی باشد، قطعا مورد مخالفت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

نماینده ماهنشان و ایجرود گفت : اگر قرار باشد افرادی که استعداد تحصیلی مناسبی ندارند و صرفا به وسیله پول بتوانند در رشته های گروه پزشکی تحصیل کنند مسئله ای فاجعه آمیز خواهد بود و اثرات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

وی با بیان این که طرح تاسیس مراکز آموزش عالی علوم پزشکی با عدالت آموزشی هم در تضاد است خاطرنشان کرد: در این شرایط هر فردی که ثروتمندتر باشد می تواند در هر رشته ای که بخواهد مدرک بگیرد؛ اما نخبگان کشور با هزار و یک مشکل وارد دانشگاه شوند؛ که موجب بی انگیزگی و دلسردی آنان و به‌تدریج موجب عدم اقبال و کاهش سطح نخبگی در رشته های گروه پزشکی خواهیم بود.

خاتمی با بیان این که این طرح هیچ گونه بار آموزشی، علمی و عملی را در پی نخواهد داشت گفت: با وجود اینکه چندین دهه از تاسیس دانشکده های گروه پزشکی می‌گذرد و فضاهای آموزشی فراوانی شکل گرفته، همچنین بیمارستان‌های زیادی راه اندازی شده و نیز کادر هیات علمی فراوانی تربیت شده؛ اما باز ملاحظه می شود، این همه فضای آموزشی، ناکافی است و کمبود هیات علمی مشهود است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد: چگونه بخش خصوصی با همه محدودیت‌های موجود، قادر به رفع کاستی‌ها خواهد بود و با کدام مراکز درمانی و با کدام کادر مجرب علمی به این امر خطیر مبادرت خواهد کرد.

خاتمی در پایان تاکید کرد : مهم‌تر از همه، خطر فقدان سنجش علمی برای احراز نخبگی لازم در جذب دانشجویان رشته های گروه پزشکی است که موجب سلب امنیت و آرامش بیماران خواهد شد. سلامت آحاد جامعه به هیچ عنوان نمی تواند و نباید وجه المعامله قرار گیرد و کالای سلامت دستخوش سود جویی‌های رایج مانند سایر کالاها شود.