کانادا دومین کشور بزرگ جهان و جزو 10 کشور ثروتمند دنیا محسوب می شود.مساحت زیاد و جمیعت کم باعث شده است این کشور یکی از مقاصد محبوب متخصصان علوم مختلف مخصوصا علوم پزشکی باشد.ادامه مطلب...
منابع:موسسات مهاجرتی ملک پور و اصطهباناتی و ویزا موندیال
با تشکر فراوان از دکتر محمد ایرانمهر پزشک ساکن تورنتو کانادا

 متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا ابتدا می بایست 2 تا 4 سال دریکی  از دانشگاه های این کشور ، در رشته های مرتبط با پزشکی همچون علوم تجربی ، زیست شناسی ، روانشناسی و … تحصیل نمایند و مدرک لیسانس این رشته ها را اخذ نمایند. سپس می بایست در آزمونی تحت عنوان MCAT که مخفف شده ی عبارت Admission Test   Medical College (آزمون سراسری پزشکی ) میباشد شرکت نمایند.

سپس در صورت قبولی در این آزمون می توانند وارد دانشگاه های پزشکی یا دندانپزشکی کانادا شوند. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا 4 تا 6 سال به طول می انجامد. از جمله شروط اخذ پزیرش از دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی کانادا داشتن معدل حداقل 15 برای مقاطع دیپلم و پیش دانشگاهی و همچنین داشتن مدرک زبان ایلتس حداقل 6.5 می باشد. آن دسته از متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا که مدرک زبان انگلیسی ندارند ابتدا می بایست در دوره های آموزشی زبان در دانشگاه ها و یا کالج های زبان در کانادا شرکت نمایند.

  • شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

    دانش آموزان قبل از ورود به دانشگاه پزشکی و قبل از ورود به تحصیل پزشکى در کانادا باید یک دوره لیسانس علوم پایه گذرانده باشند ، در این جا لازم دانستیم که این نکته را لحاظ کنیم که برای ورود به تحصیل پزشکى در کانادا دانش آموز باید لیسانس و یا معادل تحصیلی آن را در رشته های علوم پایه از جمله زیست و شیمی و فیزیک و یا رشته های مرتبط گذرانده باشد .

    دانشکده های پزشکی درکانادا ، در یکی از دانشگاه های کانادا بوده و آموزش های آنها در زمینه ی دکترای پزشکی (Medicine Doctorate) و دستیاران پزشکی درنهایت منجر به ارائه ی مدارک 4 الی 6 ساله ی دکترای پزشکی (M.Dیا M.D.C.M) و یا مدارک 2 ساله دستیار پزشکی می شود. معدل( GPA) مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در کانادا در دانشکده های پزشکی کانادا بین 3.5 تا 4 از از 4 نمره می باشد. بر طبق آمار انجمن دانشکده های کانادا (AFMC) اکثر دانشجویانی که پذیرش شده اند دارای حداقل معدل 3.80 در مقیاس 4 نمره ای (95.5٪) بوده اند.

    طول تحصیل : 6 سال است.

  • ازمون MACT

    حال باید در نظر داشت پس از ۳ تا ۴ سال پشت سر گذاشتن مقطع لیسانس در علوم پایه باید شخص متقاضی تحصیل پزشکى در کانادا آزمون MCAT را که مخفف Medical College Admission Test است را با موفقیت پشت سر بگذارد ، این آزمون ظرفیت محدودی در کشور کانادا دارد و باید این سد از سر راه متقاضیان تحصیل پزشکى در کانادا برداشته شود .

    ازمون MACT یک تست استاندارد مبتنی بر کامپیوتر برای دانشجویان متقاضی پزشکی در کانادا، آمریکا و استرالیا و در جهت برای ارزیابی مهارت حل مسئله، تفکر انتقادی، دانش مفاهیم طبیعی، رفتاری و علوم اجتماعی و اصول پیش نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی است. البته این تست در همه ی دانشکده های پزشکی اجبار نیست . دانشجویان غالبا در سال سوم تحصیلات پیش پزشکی خود در کانادا در آزمون سراسری پزشکی (ام کت) شرکت کرده وقبولی در این آزمون در دانشکدهی که MCAT‌ جزو پیش نیاز های پذیرش ان دانشگاه است، الزامی می باشد. آزمون MCAT توسط سازمان AAMC (انجمن کالج های پزشکی آمریکا) برگزار می شود.

  • دروس پیش نیاز تحصیل پزشکی در کانادا

    بیولوژی با آزمایشگاه

    شیمی عمومی با آزمایشگاه

    شیمی آلی با آزمایشگاه

    فیزیک با آزمایشگاه

    انگلیسی

  • دانشکده های معتبر پزشکی در کانادا

    در این کشور تنها ۱۷ دانشگاه وجود دارد که به صورت تخصصی اجازه تحصیل پزشکى در کانادا را به دانش آموزان خواهد داد . این ظرفیت کم و سختی آزمون های ورودی باعث شده است تا بسیاری از دانش آموزان به جای تحصیل پزشکى در کانادا به فکر تحصیل در کشور های دیگر از جمله انگلستان باشند .

    12 دانشگاه لیست زیر جز 200 دانشگاه برتر جهان هستند.

    لیست دانشگاه هایی که در کانادا دوره های پزشکی و دندانپزشکی و دارو سازی ارائه خواهند داد به شرح ذیل است :

    دانشگاه تورنتو:(رتبه 11)

    دانشگاه مک گیل: (رتبه 22)

    دانشگاه بریتیش کلمبیا :(رتبه 27)

    دانشگاه مک مستر: (رتبه 35)

    دانشگاه مونترال :(رتبه 100-51)

    دانشگاه آلبرتا :(رتبه 100-51)

    دانشگاه کلگری :(رتبه ی 150-101)

    دانشگاه اتاوا:(رتبه 150-101)

    دانشگاه وسترن آنتاریو: (رتبه 150-101)

    دانشگاه دالهاوزی: (رتبه 200-151)

    دانشگاه لاوال:(رتبه 200-151)

    دانشگاه کوئین: (رتبه 200-151)

    دانشگاه شربروک: (رتبه 350-301)

    دانشگاه ساسکاچوان: (رتبه 400-351)

    دانشگاه مانیتوبا: (رتبه 400-351)

    دانشگاه مموریال نیوفاندلند :(رتبه 450-401)

    دانشگاه لیکهد: (Northern Ontario)

  • مدارک و شرایط تحصیل پزشکى در کانادا

    داشتن مدرک دیپلم و ریز نمرات ( با معدل بالای ۱۵ )

    داشتن مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات ( با معدل بالای ۱۵ )

    داشتن مدرک زبان آیلتس حداقل 6.5(توجه شود ایالت کبک فرانسوی نشین است و برای این ایالت مدرک زبان فرانسه نیاز است)

    قبولی در آزمون MCAT

  • تحصیل دندان پزشکی در کانادا

دندانپزشکی در کانادا یک رشته پرطرفدار است که طول دوره تحصیل ان 5 ساله است.دندانپزشکی در کانادا (Dentistry)، شاخه ای از پزشکی بوده که شامل مطالعه، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها، اختلالات و شرایط دهان، لثه، بافت ها و استخوان های مجاور و مرتبط با دندان مخصوصا در ناحیه ی فک و صورت است.د برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا نیاز به گذراندن آزمون سراسری دندانپزشکی (DAT) برگزار شده توسط انجمن دندانپزشکی کانادا (ADA) و معدل تحصیلی بالا (معمولا بالاتر از 70) است. برخی از دانشکده های دندانپزشکی دوره های تلیفقی همراه با دوره های DDS یا DMD برگزار می کنند. پس داندانپزشکی در کانادا آزمون های خاص خود را خواهد داشت که متقاضی پس از گذراندن لیسانس علوم پایه باید بعد از پاس کردن یکی از دو دوره (DMD) (Doctor of Dental Medicine) یا (DDS) (Doctor of Dental Surgery) وارد دوره دکترای دندانپزشکی شود .

دانشگاه های تحصیل دندانپزشکی در کانادا :

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه تورنتو

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه مانیتوبا

دانشگاه دالهاوزی

دانشگاه وسترن آنتاریو

دانشگاه مک گیل (پذیرش در این دانشگاه نیاز به گذراندن آزمون DAT ندارد)

دانشگاه مونترال

دانشگاه لاوال

دانشگاه ساسکاچوان

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی پزشکی در کانادا

امکان دریافت بورسیه ی تحصیلی در تحصیل پزشکى در کانادا برای دانشجویان خارجی در این کشور وجود خواهد داشت  اما دانشجویان ضمن دارا بودن شرایطی امکان دریافت بورسیه را دارند . به عنوان مثال در صورتی که دانش آموز نتواند از عهده پرداخت شهریه و هزینه تحصیل خود بر آید ، در این شرایط دانشگاه صرف نظر از آنکه آیا دانش آموز صلاحیت علمی دارد یا خیر ، امکان دریافت بورسیه GRANTS  و   BURSARIES  برای دانشجو متقاضی تحصیل پزشکى در کانادا فراهم خواهد کرد .

اما در نظر داشته باشید که دریافت بورسیه  SCHOLARSHIPS در صورتی امکان پذیر خواهد بود که شرایط تحصیلی دانشجو مورد بررسی قرار بگیرد . به عبارت دیگر دانش آموزان در صورت داشتن معدل بالا ، همچنین داشتن مدرک زبان با نمره بالا و سایر موارد که توسط اساتید مورد بررسی قرار می گیرد ، امکان دریافت این بورسیه را خواهند داشت .

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا




هزینه تحصیل پزشکی در کانادا با توجه به دانشگاه و شهر متفاوت است اما تقریبا ۱۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ دلار در سال می باشد . هزینه زندگی در کشور کانادا برای متقاضیانی که به قصد تحصیل پزشکى در کانادا به این کشور مهاجرت می کنند حدود ۱۲۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار در ماه می باشد . اما هزینه خوابگاه ها با توجه به امکانات قابل ارائه متفاوت می باشد و مبلغی حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ دلار در ماه می باشد . در مجموع هزینه زندگی در این کشور نسبت به دیگر کشور های اروپایی (انگلستان، استرالیا و آمریکا)  نسبتاً متفاوت می باشد . ضمن اینکه همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم دانشجویان در این کشور در مقاطع تحصیلی مختلف اجازه ۲۰ ساعت کار دانشجویی در هفته را خواهند داشت که از این طریق می توانند به تامین هزینه های زندگی بپردازند .

شهریه های ذکر شده در دانشگاه های شهریه های سالیانه می باشند.
دانشگاه تورنتو : 27,850 دلار کانادا
دانشگاه بریتیش کلمبیا: 17,755.38 دلار کانادا
دانشگاه آلبرتا : 12,044.16 دلار کانادا
دانشگاه کلگری: 15,986 دلار کانادا
دانشگاه دالهاوزی : 17,616 دلار تا 18,300 دلارکانادا
دانشگاه لاوال: 16,559.19 تا 19,971.96 دلارکانادا
دانشگاه ساسکاچوان: 16,236 دلارکانادا
دانشگاه شربروک: 12,660 دلارکانادا
دانشگاه کوئین : 24,260 دلارکانادا
دانشگاه وسترن آنتاریو : 26,456.10‌دلارکانادا
دانشگاه اتاوا: 22,500 دلارکانادا
دانشگاه مک مستر : 27,531 دلار برای دانشجویان کانادایی( دوره سه ساله) / شهریه کل دوره برای دانشجویان بین المللی : 95,955.02 دلارکانادا
دانشگاه مک گیل : 37,396.17 دلارکانادا
دانشگاه مموریال نیوفاندلند: 8,250 دلار کانادا سالیانه برای شهروندان کانادا/ 30,000‌ دلار کانادا برای دانشجویان بین المللی
دانشگاه لیکهد : 23,432 دلارکانادا
دانشگاه مونترال: 14,310 دلارکانادا

تحصیل در رشته داروسازی در کانادا

برای اینکه داروساز با مدرک در کانادا شوید، باید لیسانس دارو سازی (دکترای داروسازی) را از یکی از دانشگاه هایی که رشته دارو سازی را ارائه میدهند دریافت کنید و سپس در آزمون برد تخصصی دارو سازی Pharmacy Examining Board of Canada PEBC قبول شوید. اگر در استان کبک هستید این آزمون متفاوت خواهد بود. پس از آن باید به عضویت انجمن داروسازان دربیایید که در هر استان قوانین مختص خود را دارد.

هم اکنون حدود ۴۳۶۰۰ داروساز مورد تائید در کانادا وجود دارد. ۶۰٪ داروسازان زن و ۴۰٪ مرد هستند. ۹۶۰۰ داروساز در داروخانه ها و ۶۵۰۰ دارو ساز در بیمارستان ها کار میکنند و مابقی داروسازها در سایر بخش ها مانند صنایع داروسازی و بخش های دولتی و کالج ها و دانشگاه ها فعالیت دارند.با توجه به شرایط رو به افزایش سن کانادا، به احتمال زیاد در آینده نیاز بیشتر به داروساز در کانادا خواهد بود.

جهت تحصیل در رشته داروسازی در کانادا، متقاضی تحصیل در کانادا باید ابتدا وارد دوره عمومی در مقطع تحصیلی لیسانس یا دوره های معادل فوق دیپلم شود که در این دوره دروس شیمی و بیولوژی و زبان و ریاضی را با نمره بالای ۷۵٪ گذرانده و سپس در آزمون ورودی رشته داروسازی در کانادا یا همان آزمون Pharmacy College Admission Test- PCAT شرکت کرده و قبول شود. این تست ورودی رشته دارو سازی در کانادا شامل ۲۳۲ سوال تستی و نوشتن یک متن می باشد

دروازه عبور داروسازان فارغ التحصیل خارج کانادا 

از ابتدای آگوست ۲۰۱۴ تمامی فارغ التحصیلان داروسازی در دانشگاه های غیر کانادایی که قصد دریافت مجوز کار داروسازی در کانادا را دارند شرایط جدیدی را خواهند داشت. IPGs به متقاضیانی گفته میشود که در این دسته قرار میگیرند. این عبارت مختصر شده واژه international pharmacy graduates است. تمامی انجمن های استانی داروسازی به انجمن ملی خود National Association of Pharmacy Regulatory Authorities) NAPRA) برای وضع قوانین مشخص برای داروسازان بین المللی اعتماده کرده و این سازمان مسایل مرتبط با این موضوع را رسیدگی میکند. برنامه Pharmacists’ Gateway Canada اولین مرحله ای است که متقاضی باید برای ثبت نام در PRA (انجمن های استانی) طی کند. اگر داروساز با مدرک بین المللی هستید و قصد فعالیت در کانادا را دارید با ثبت نام در Pharmacists’ Gateway Canada کار خود را آغاز کنید. این ثبت نام برای داروسازان که قصد دریافت مجوز کار در کانادا را دارند (در تمامی استان ها به حز استان کبک) الزامی است. 

 برخی از دوره هایی داروسازی در کانادا که برای اتصال فارغ التحصیلان بین المللی در رشته داروسازی با سیستم داروسازی در کانادا طراحی شده اند به شرح زیر است. بیش از ۸۰٪ شرکت کنندگان فعال در این دوره ها در آزمون برد دارو سازی پذیرفته شده اند.

 

دوره داروسازی در دانشگاه تورنتو 

این دوره در دانشگاه تورنتو به صورت حضوری و آنلاین برگزار میشود و متقاضیان را برای ورد به سیستم دارو سازی و گذراندن آزمون ها در کانادا آماده میکند. طول دوره ۴ ماه میباشد.

 

دوره داروسازی در دانشگاه بریتیش کلمبیا 

این دوره ۶ ماه فارغ التحصیلان بین المللی داروسازی را با سیستم داروسازی در کانادا ترکیب کرده و آغاز بسیار مناسبی میباشد.

 

مراحل ثبت نام:

  1. ثبت نام در سیستم Pharmacists’ Gateway Canada و پرداخت ۳۲۵ دلار هزیه مربوطه
  2. گذراندن آزمون اولیه Evaluating Exam در سازمان PEBC
  3. گذراندن آزمون آیلتس با نمره ۶.۵
  4. گذراندن Qualifying Exam
  5. ثبت نام در دوره آمادگی مورد نظر در دانشگاه
  6. ثبت نام و گذراندن Qualifying Exam در سازمان PEBC

 

دوره داروسازی در دانشگاه مونترال (به زبان فرانسوی) 

دوره ۱۶ ماهه در دانشگاه مونترال که بزرگترین دانشگاه در زمینه رشته داروسازی میباشد. این دوره سالی یکبار و از سپتامبر با ظرفیت محدود آغاز میشود.

 

منابع مفید برای داروسازان حارجی در کانادا که قصد شرکت در آزمون ورود به کار داروسازی در کانادا را داشته و قصد معادل سازی مدرک دارند.

دپارتمان داروسازی دانشگاه تورنتو International Pharmacy Graduate Program

دپارتمان داروسازی دانشگاه بریتیش کلمبیا Canadian Pharmacy Practice Programme

برنامه اتصال داروسازان خارجی به کانادایی در دانشگاه کلگری و ادمونتون International Pharmacy Bridging Program

10 شغل پردرآمد در کانادا در سال 2016(به نقل از سایت معتبر Glassdoor)

۱. پزشکی

میانگین حقوق پایه: ۱۸۷,۸۷۶ دلار

۲. مدیریت داروخانه(اقتصاد و مدیریت دارو یکی از تخصص های داروسازی در ایران است)

میانگین حقوق پایه: ۱۴۹,۰۶۴ دلار

۳. وکیل ثبت (Patent Attorney)

میانگین حقوق پایه: ۱۳۹,۲۷۲ دلار

۴. رابط علوم پزشکی (Medical Science Liaison)

میانگین حقوق پایه: ۱۳۲,۸۴۲ دلار

۵. داروسازی

میانگین حقوق پایه: ۱۲۵,۸۴۷ دلار

۶. شرکت معماری

میانگین حقوق پایه: ۱۱۲,۵۶۰ دلار

۷. دستیار پزشکی

میانگین حقوق پایه: ۱۱۲,۵۲۹ دلار

۸. مدیریت توسعه اپلیکیشن

میانگین حقوق پایه: ۱۱۲,۰۴۵ دلار

۹. مدیریرت R&D (تحقیق و توسعه)

میانگین حقوق پایه: ۱۱۱,۹۰۵ دلار

۱۰. کنترل شرکت (Corporate Controller)

میانگین حقوق پایه: ۱۱۰,۸۵۵ دلار

هزینه های زندگی در کانادا

فست فود و رستوران

  • هزینه یک وعده خوراک در رستوران ارزان قیمت ۱۵ دلار
  • هزینه یک وعده خوراک در رستوران معمولی (دو نفر) ۶۰ دلار
  • هزینه یک عدد مک دونالد ۹ دلار

کافه و بار

  • هزینه یک فنجان کاپوچینو ۳.۷۷ دلار
  • هزینه ۰.۳۳ لیتر نوشابه  ۱.۹۵ دلار
  • هزینه ۰.۳۳ لیتر آب معدنی  ۱.۶۷ دلار

سوپر مارکت

  • هزینه یک لیتر شیر ۲.۱۰ دلار
  • هزینه یک قرص نان فرانسوی ۲.۷۶ دلار
  • هزینه یک کیلو برنج  ۴ دلار
  • هزینه یک شانه تخم مرغ  ۳.۳۵ دلار
  • هزینه یک کیلو پنیر محلی ۱۲.۰۲ دلار
  • هزینه یکی کیلو گوشت سینه  ۱۳.۳۰ دلار
  • هزینه یک کیلو گوشت ران  ۱۴.۵۷ دلار
  • هزینه یک بسته سیگار  ۱۲ دلار

میوه و سبزیجات

  • هزینه یک کیلو سیب ۳.۸۰ دلار
  • هزینه یک کیلو موز  ۱.۷۵ دلار
  • هزینه یک کیلو پرتقال ۳.۷۰ دلار
  • هزینه یک کیلو گوجه ۳.۶۸ دلار
  • هزینه یک کیلو سیب زمینی ۲.۴۹ دلار
  • هزینه یک کیلو پیاز ۲.۲۹ دلار

هزینه حمل و نقل و ایاب و ذهاب

  • بلیط مترو  ۳ دلار
  • تاکسی ۳.۶۰ دلار
  • تاکسی تا یک کیلومتر ۱.۸۳ دلار
  • تاکسی تا یک ساعت انتظار ۳۲.۴۱ دلار

ورزش و تفریح

  • هزینه ماهانه باشگاه بدن سازی     ۵۰.۷۲ دلار
  • بلیط سینما     ۱۲.۹۹ دلار

پوشاک

  • یک شلوار جین ۶۰.۰۲ دلار
  • یک دست لباس ورزشی ۴۲.۹۴ دلار
  • یک جفت کفش نایک ۹۸.۹۱ دلار
  • یک جفت کفش چرم مردانه ۱۱۸.۳۱ دلار

قیمت یا هزینه اجاره خانه در کانادا

اجاره منزل

  • اجاره آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر ۱،۱۲۴.۹۸ دلار
  • اجاره آپارتمان ۱ خوابه در حومه شهر ۸۹۵.۰۷ دلار
  • اجاره آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر ۱،۸۴۱.۵۹ دلار
  • اجاره آپارتمان ۳ خوابه در حومه شهر ۱،۴۲۸.۹۶ دلار

هزینه خرید ملک خانه یا آپارتمان در کانادا

  • قیمت هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر ۴،۳۱۰.۲۸ دلار
  • قیمت هر متر مربع آپارتمان در حومه شهر ۳،۰۳۴.۶۹ دلار