نابغه جهان فیزیک که قرار بود پس از ابتلا به بیماری ALS نهایتا 2 سال زنده بماند سرانجام بامداد امروز در 76 سالگی در کمبریج درگذشت.ادامه مطلب...
در سال آخر تحصیل هاوکینگ در آکسفورد در پاگرد پله‌ها زمین‌خورده و سرش به زمین اصابت کرده بود. در نتیجه، اندکی حافظه‌اش را از دست داده بود. دوستانش گمان می‌کردند که این اتفاق ناشی از مستی او بوده‌است اما این تنها باری نبود که او از پله‌ها افتاده بود و گاهی هم گره زدن بند کفش‌هایش برایش دشوار شده بود. هاوکینگ دررفتن از پله‌ها مواظب خودش بود، اما آن دشواری بستنبند کفش کماکان باقی بود. وقتی در پایان نخستین نیمسال تحصیلی یعنی در ژانویه ۱۹۶۳ در آغاز بیست و یک سالگی در کمبریج به خانه رفت، پدرش تصمیم گرفت او را برای معاینه به بیمارستان ببرد. نتیجه فراتر از بدترین کابوس‌هایی بود که ممکن بود به سراغ کسی بیاید. آزمایش‌هایی که روی او انجام گرفت علائم بیماری بسیار نادر و درمان‌ناپذیری به نام ALS را نشان داد. این بیماری بخشی از نخاع و مغز و سیستم عصبی را مورد حمله قرار می‌دهد و به تدریج اعصاب حرکتی بدن را از بین می‌برد و با تضعیف ماهیچه ها فلج عمومی ایجاد می‌کند به‌طوری‌که به مرور توانایی هر گونه حرکتی از شخص سلب می‌شود. معمولاً مبتلایان به این بیماری بی‌درمان مدت زیادی زنده نمی‌مانند و این مدت برای استیون بین دو تا سه سال پیش‌بینی شده‌بود(از ویکی پدیا)
هاوکینگ که مرگ را باور نداشت با ان مبارزه کرد و تا 76 سالگی زندگی پربار خود را ادامه داد.او در 43 سالگی هم مدتی به کما رفت و پزشکان که از زنده ماندن او نا امید بودند از همسر وی درخواست کردند با قطع دستگاه ها پزشکی به زندگی او پایان دهند اما همسر او به این کار راضی نشد.هاوکینگ به طور معجزه اسایی از کما بیدار شد و باز هم به زندگی خود ادامه داد
او سرانجام بامداد امروز در سن 76 سالگی در منزل شخصی خود در کمبریج درگذشت.هاوکینگ هیچگاه موفق به بردن جایزه نوبل نشد و شاید این مورد تنها حسرت زندگی او باشد.فیلم تئوری همه چیز مروری بر زندگی این شخص بزرگ است که علاقمندان می توانند ان را ببینند.این فیلم نامزد 5 جایزه اسکار و 10 جایزه بفتا و 4 جایزه گلدن گلوب بوده است.
استیون هاوکینگ از لحاظ اعتقادی یک اتئیست و خداناباور بود.معروف ترین دیالوگ های او در این زمینه با پاپ رقم خورده است:
- پُرسش یکم هاوکینگ: چه کسی جهان را آفرید؟
- پاپ : خدا
- پُرسش دوم هاوکینگ: چه کسی خدا را آفرید؟
- پاپ : خدا نیازی به "آفریده شدن" ندارد.
- استیون هاوکینگ:
برآیند(نتیجه): پَس ما پَذیرفتیم که پَدیده اى میتواند هستى داشته باشد بی آنکه نیازی به پدید آورنده (آفریننده) داشته باشد.
- اینک به پُرسش یکم باز مى گَردیم
- چه کسى جهان را آفرید؟


حتی افرادی هم که معتقد هستند همه چیز از قبل تعیین شده است و قابل تغییر نیست موقع گذر از خیابان به هر دو طرف نگاه می کنند!
استیون هاوکینگ(1942-2018)