ادامه مطلب...
نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح اصلاح قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران موافقت کردند.

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، بررسی دوفوریت طرح اصلاح بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با دوفوریت این طرح مخالفت کرده و یک فوریت آن را به تصویب رساندند.

در صورت تصویب نهایی این طرح در مجلس، ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اصلاح شده و خدمات اختصاص یافته به همسر و فرزندان جانبازان بالای ۲۵ درصد جانبازی، به همه همسران و فرزندان جانبازان و ایثارگران تعلق خواهد گرفت.


تفسیر خبر:در صورت تصویب این طرح نه تنها هیچ سودی به داوطلبان مناطق ازاد نخواهد رسید بلکه این طرح به زیان ان هاست.این طرح فقط به نفع 5 درصدی هاست که از این پس می توانند مانند 25 درصدی ها با درصد های نازل به رشته های تاپ برسند.

چرا  این طرح به ضرر داوطلبان ازاد است؟

در سال 95 که سهمیه 5 درصدی وجود نداشت ظرفیت خالی مانده سهمیه 25 درصدی به داوطلبان ازاد تعلق میگرفت که یک ظرفیت بزرگی هم بود.در سال 96 این ظرفیت خالی به 5 درصدی ها تعلق گرفت به طوریکه گفته شد از 30 درصد ظرفیتی که برای ایثارگران در نظر گرفته شده(5+25)فقط 16 درصد پر شده و بقیه به داوطلبان ازاد رسیده است!

حالا شاید اینطور تفسیر بشه که با ادغام این دو سهمیه به جای اینکه 30 درصد به این افراد سهمیه بدیم داریم 25 درصد میدیم پس این به نفع داوطلبان ازاد هست اما این غلطه!با توجه به زرنگ بودن داوطلبان 5 درصدی و همچنین افزایش تعدادشون نسبت به کنکور سال قبل انتظار میره که تمام این 25 درصد پر بشه و این یعنی اگر سال قبل 84 درصد ظرفیت مربوط به داوطلبان ازاد بود(چون فقط 16 درصد از 30 درصد رو ایثارگران پر کردن و بقیه به ازاد ها رسید)امسال 75 درصد ظرفیت مربوط به داوطلبان ازاد خواهد بود!

توضیح:عدد 75 و 86 بدون احتساب سایر سهمیه ها است

اصلاح صحیح طرح:

اصلاح صحیح طرح اینطور باید میبود که یا سهمیه 5 درصد حذف بشه یا مازاد ظرفیت 25 درصدی ها به جای 5 درصدی ها به داوطلبان ازاد برسه یعنی چیزی که قبل از سال 96 اتفاق میوفتاد.اینکه بیایم این دو تا سهمیه رو ادغام کنیم این هیچ سودی به حال داوطلبان ازاد نخواهد داشت و چه بسا ضرر هم خواهد شد

چه کنیم؟!

به نظر میرسه داوطلبان ازاد باید با ایجاد کمپینی از تصویب این طرح جلوگیری کنن.با نمایندگان شهراتون تماس بگیرید و بگید که ادغام این دو سهمیه هیچ سودی یه حال ما نخواهد داشت و ازشون بخواید که به جای ادغام دو سهمیه,مازاد سهمیه 25 درصدی رو به داوطلبان ازاد بدن

البته لازم به ذکره که نوشته های بالا در صورتی صحیح هست که مصاحبه جناب اقای زاهدی در مهر 96 در برنامه 20:30 که گفتن فقط از 16 درصد ظرفیت ایثارگران استفاده شده و بقیه به داوطلبان ازاد رسیده صحیح باشه!

در آخر لازم به ذکره با اینکه این طرح بهتر از اینه که قانون 25+5 باقی بمونه اما هیچ اصلاحی در کار نیست و در هر دو صورت داوطلبان مناطق آزاد ضرر خواهند کرد.


تکمیلی:

قانون جدید:25 درصد ایثارگران+5 درصد رزمندگان!